מקורות

בבא בתרא טז ב

תנו רבנן שלשה הטעימן הקב"ה בעולם הזה מעין עולם הבא אלו הן אברהם יצחק ויעקב אברהם דכתיב ביה בכל יצחק דכתיב ביה מכל יעקב דכתיב ביה כל

בראשית א א ב

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ (ב) והארץ היתה תוהו ובוהו וגו' (ג) ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור

בראשית כד א

ואברהם זקן בא בימים וה ברך את אברהם בכל

דברים לב ו

הלה תגמלו זאת עם נבל ולא חכם הלא הוא אביך קנך הוא עשך ויכננך

עבודה זרה ט א

תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי העולם, שני אלפים תוהו, שני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח, בעונותינו שרבו יצאו מהן מה שיצאו מהן, שני אלפים תורה מאימת וכו' אלא מואת הנפש אשר עשו בחרן וכו

קידושין לב

רבי יוסי הגלילי אומר אין זקן אלא מי שקנה חכמה שנאמר ה' קנני ראשית דרכו

רמב"ם שמונה פרקים א

ודע שזאת הנפש האחת אשר קדם ספור כחותיה וחלקיה היא כחומר, והשכל לה צורה, וכשלא הגיעה לה צורה יהיה כאילו מציאות ההכנה שבה לקבל הצורה ההיא לבטלה וכאילו היא מציאות הבל, הוא אומרו (משלי י"ט ב), "גם בלא דעת נפש לא טוב", רצונו לומר, שמציאות הנפש שלא הגיעה אליה הצורה, אבל תהיה נפש בלא דעת לא טוב. אבל הדברים על הצורה והחומר, השכלי והדעות כמה הם ואיך יגיעו, – אין זה מקומם, ולא יצטרך במה שנרצה לדבר על המדות, והוא יותר ראוי בספר הנבואה אשר זכרנו:

רש"י דברים לב ו

הלוא הוא אביך קנך – שקנאך, שקננך בקן הסלעים ובארץ חזקה, שתקנך בכל מיני תקנה: