מקורות
אשר אראך. לא גלה לו הארץ מיד, כדי לחבבה בעיניו,
ויאמר יהוה אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר הראך
אשר אראך. לא גילה לו הארץ מיד כדי לחבבה בעיניו ולתת לו שכר על כל דיבור ודיבור
אמר רבי יוחנן כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים שנאמר אז תתענג על ה' והרכבתיך על במתי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך לא כאברהם וכו' לא כיצחק וכו' אלא כיעקב שכתוב בו ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה.
ויקרא אלהים ליבשה ארץ, למה נקרא שמה ארץ שרצתה לעשות רצון קונה
עתידה ירושלים שתתפשט על כל ארץ ישראל וארץ ישראל שתתפשט על כל הארצות
לכן אמר לבני ישראל אני יהוה והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבדתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים: ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני יהוה אלהיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני יהוה:
ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל בארץ כנען בדרך בעוד כברת דרך לבא אפרתה ואקברה שם בדרך אפרת הוא בית לחם
ואקברה שם. ולא הולכתיה אפילו לבית לחם להכניסה לארץ, וידעתי שבלבך עלי, אבל דע לך שע"פ הדיבור קברתיה שם שתהיה לעזרה לבניה כשיגלה אותם נובזראדן והיו עוברים דרך שם יצאת רחל על קברה ובוכה ומבקשת עליהם רחמים שנאמר קול ברמה נשמע וגו' והקב"ה משיבה יש שכר לפעולתך נאם ה' וגו' ושבו בנים לגבולם.
קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו מנעי קולך מבכי ועיניך מן דמעה כי יש שכר לפעולתך ויש תקוה לאחריתך ושבו בנים לגבולם
מקימי מעפר דל מאשפות ירים אביון להושיבי עם נדיבים עם נדיבי עמו מושיבי עקרת הבית אם הבנים שמחה
כי יש יום קראו נצרים בהר אפרים קומו ונעלה ציון אל יהוה אלהינו וגו' הנני מביא אותם מארץ צפון וקבצתים מירכתי ארץ בם עור ופסח הרה וילדת יחדו קהל גדול ישובו הנה. בבכי יבואו ובתחנונים אובילם