מקורות
ואמר רבה בר חנה זימנא חדא הוה קא אזלינן במדברא ואיתלוי בהדן ההוא טייעא א"ל תא אחוי לך טורא דסיני אזלי חזאי דהדרא ליה עקרבא וקיימא כי חמרי חוורתי, שמעתי בת קול שאומרת אוי לי שנשבעתי ועכשיו שנשבעתי מי מפר לי, כי אתאי לקמיה דרבנן אמרו לי כל אבא חמרא כל בר בר חנה סיכסא היה לך לומר מופר לך, והוא סבר דלמא שבועתא דמבול הוא, ורבנן א"כ אוי לי למה
רק השמר לך ושמר נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני יהוה אלהיך בחרב
אבל הכתוב הזה לפי דעתי מצות לא תעשה, הזהיר בה מאד, כי כאשר אמר שנזהר בכל המצות ונשמור החוקים והמשפטים לעשותם, חזר ואמר רק אני מזהירך מאד להשמר ולשמור עצמך מאד מאד לזכור מאין באו אליך המצות, שלא תשכח מעמד הר סיני מכל הדברים אשר ראו שם עיניך הקולות והלפידים את כבודו ואת גדלו ודבריו אשר שמעת שם מתוך האש, ותודיע כל הדברים אשר ראו עיניך במעמד הר הנכבד ההוא לבניך ולבני בניך עד עולם, ופירש הטעם כי השם עשה המעמד ההוא כדי שתלמדו ליראה אותו כל הימים ואת בניכם תלמדון לדורות עולם, אם כן עשו אתם ככה ואל תשכחו.
וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחבירו ודי לנו בערבותו, והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני שהם מאמינים בנבואת משה רבינו בכל מה שבא על ידו הם ובניהם ובני בניהם עד עולם, שכן אמר הקב"ה יתברך הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם. לפיכך יש לדעת שכל מי שנטה מדרך הדת הנתונה במעמד ההוא שאינו מזרע האנשים ההם, וכן אמרו רבותינו על כל המסתפק בנבואה לא עמדו אבותיו על הר סיני
ואמר וזכרתי להם ברית ראשונים, וברית כרותה לזרע אברהם יצחק ויעקב שלא ישבותו מהיות גוי לפי האל יתעלה, ואשר יצאו מכלל אמונתינו לא היו מזרעם באמת אלא מן האספסוף הגרים שהתגיירו
בחדש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני: ויסעו מרפידים ויבאו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר
ויתכן שהבדילו מתוכם כל האספסוף אשר בקרבם, וחנו בני ישראל לבדם לפני ההר וערב רב אחריהם
מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע
ואמלא אתו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה
בחכמה. מה שאדם שומע דברים מאחרים ולמד. ובתבונה. מבין דבר מלבו מתוך דברים שלמד
ויאמר אל יהוה בי אדני לא אשי דברים אנכי גם מתמול גם משלשם גם מאז דברך אל עבדיך כי כבד פה וכבד לשון אנכי
גלותא רביעאה תהום רבה חלל דאגוזא והאי איהו וחשך על פני תהום ואיתקרי בור דנפל שמה שור דא דכתיב ביוסף בכור שורו הדר לו דאיתמר וישליכו אותו הבורה, נוקבא בישא והבור רק דכורא רק בלא תורה אבל נחשים ועקרבים יש בו, ודא גלותא רביעאה דור דרשעים מלא נחשים ועקרבים רמאים כנחשים ועקרבים דעקרין מילי דרבנן ודיינין לשקרא עלייהו