מקורות

שבת פח ב

ואריב"ל בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא, אמרו לפניו חמודה גנוזה לך תשע מאות ושבעים שנה וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם וכו' אמר לו הקב"ה למשה החזיר להם תשובה אמר לפניו רבש"ע מתיירא אני וכו' אמרו לו אחוז בכסא כבודי וחזור להם תשובה.

דברים לד

ולא קם נביא כמשה אשר ידעו יהוה פנים אל פנים: לכל האתת והמופתים אשר שלחו יהוה לעשות בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו: ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל

בראשית רבה ח ה

אמר רבי סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את אדם הראשון נשעו מלאכי השרת כתים כתים וחבורות חבורות מהם אומרים אל יברא ומהם אומרים יברא, הדא הוא דכתיב חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו, חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים ואמת אומר אל יברא שכלו שקרים, צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות שלום אומר אל יברא דכלה קטטה וכו' ר' הונא רבה של צפורין אמר עד שמלאכי השרת מדינין אלו עם אלו ומתעסקין אלו עם אלו בראו הקדוש ברוך הוא אמר להן מה אתם מדינין כבר נעשה אדם

תהילים קלט ה

אחור וקדם צרתני ותשת עלי כפך

בראשית רבה ח א

ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמונו כדמותנו רבי יוחנן פתח אחור וקדם צרתני וגו' וכו' היך מה דאת אמר ונחה עליו רוח ה' אם זכה אדם אומרים לו את קדמת למלאכי השרת ואם לאו אומרים לו יתוש קדמך

ויקרא רבה לה ז

אם בחוקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם א"ר חנינא בר פפי אמר להם אם שמרתם את התורה הריני מעלה עליכם כאילו עשיתם עצמכם ועשיתם אותם

עבודה זרה יז א

והתניא אמרו עליו על ר' אלעזר בן דורדייא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה, פעם אחת שמע שיש זונה בכרכי הים והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה והלך ועבר עליה שבעה נהרות בשעת הרגל דבר הפיחה אמרה כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה כך אלעזר בן דורדייא אין מקבלין אותו בתשובה. הלך וישב בין שני הרים וגבעות אמר הרים וגבעות בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה, אמר שמים וארץ בקשו עלי רחמים אמרו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר כי כשמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה, אמר חמה ולבנה בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר וחפרה הלבנה ובושה החמה, אמרו כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר ונמקו כל צבא השמים, אמר אין הדבר תלוי אלא בי הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו, יצאה בת קול ואמרה ר"א בן דורדייא מזומן לחיי העולם הבא וכו' בכה רבי ואמר יש קונה עולמו בכמה שנים ויש קונה עולמו בשעה אחת. ואמר רבי לא דיין לבעלי תשובה שמקבלין אותן אלא שקורין אותן רבי

בראשית ג

והנחש היה ערום מכל חית השדה אשר עשה יהוה אלהים ויאמר אל האשה אף כי אמר אלהים לא תאכלו מכל עץ הגן: ויאמר הנחש אל האשה לא מות תמתון: כי ידע אלהים כי ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלהים ידעי טוב ורע.

במדבר ט

ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם ולא יכלו לעשות הפסח ביום ההוא ויקרבו לפני משה ולפני אהרן ביום ההוא: ויאמרו האנשים ההמה אליו אנחנו טמאים לנפש אדם למה נגרע לבלתי הקריב את קרבן יהוה במעדו בתוך בני ישראל: ויאמר אלהם משה עמדו ואשמעה מה יצוה יהוה לכם.

פירוש המשניות להרמב"ם מכות ג

רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו' מעיקרי האמונה בתורה כי כשיקיים אדם מצוה מתרי"ג מצות כראוי וכהוגן ולא ישתף עמה כוונה מכוונת העולם בשום פנים אלא שיעשה אותה לשמה מאהבה כמו שבארתי לך הנה זכה בה לחיי העולם הבא, ועל זה אמר רבי חנניא כי המצות בהיותם הרבה אי אפשר שלא יעשה אדם בחייו אחת מהם על מתכונתה ושלמותה, ובעשותו אותה המצוה תחיה נפשו באותו מעשה