מקורות
ואמר ה' יהי רקיעא במציעות מיא ויהי מפריש בין מיא למיא
ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה
למה אין כתיב בשני כי טוב רבי יוחנן תני לה בשם רבי יוסי ב"ר חלפתא שבו נבראת גיהנם שנא' (ישעיה ל) כי ערוך מאתמול תפתה יום שיש בו אתמול ואין בו שלשום רבי חנינא אומר שבו נבראת מחלוקת שנאמר ויהי מבדיל בין מים למים
הים ראה וינס. דבר אחר, ראה ארונו של יוסף יורד לים. אמר הקב"ה, ינוס מפני הנס, שנאמר (בראשית לט, יב) וינס ויצא החוצה. אף הים יהיה נס מפניו. הוי הים ראה וינס
ואמנם היות ה'שמירה' והסיבוב סביב ל'מקדש' תמיד הוא – לכבד אותו ולפארו, ושלא יהרסו הסכלים גם כן והטמאים אליו, ולא בעת האנינות, וכל מי שלא רחץ גופו – כמו שיתבאר. ומכלל הדברים המביאים להגדיל ה'מקדש' ולפארו עד שיגיע לנו 'יראה' ממנו – שלא יבוא לא שיכור ולא טמא ולא מי שלא רחץ ראשו – רצוני לומר, 'פרוע ראש וקרוע בגדים – ושכל 'עובד' 'יקדש ידיו ורגליו'
ויאמר ה' אל משה מה תצעק אלי. רבי יהושע אומר אמר הקדוש ברוך הוא למשה משה אין להם לישראל אלא ליסע. רבי אליעזר אומר אמר הקדוש ברוך הוא למשה משה בני נתונים בצרה הים סוגר ושונא רודף ואתה עומד ומרבה בתפלה מה תצעק אלי שהיה אומר לו הקב"ה למשה משה יש שעה להאריך ויש שעה לקצר (במדבר י"ב) אל נא רפא נא לה הרי זה לקצר (דברים ט') ואתנפל לפני ה' הרי זה להאריך. ר' אליעזר אומר לאדם הראשון שהוא יחידי עשיתי לו יבשה שנא' (בראשית א') ויאמר אלהים יקוו המים ולעדת קדושים אלו איני עושה יבשה
אמר ריש לקיש מכאן שאין מחזיקין במחלוקת דאמר רב כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו שנאמר ולא יהיה כקרח וכעדתו.
ואמר רבי בנאה בריה דרבי עולא מפני מה לא נאמר כי טוב בשני בשבת מפני שנברא בו אור של גיהנם
מה תצעק אלי – למדנו שהי' משה עומד ומתפלל אמר לו הקב"ה לא עת עתה להאריך בתפלה שישראל נתונין בצרה ד"א מה תצעק אלי עלי הדבר תלוי ולא עליך כמו שנאמר להלן (ישעיה מה) על בני ועל פועל ידי תצוני
ואמרת אליו ה' אלהי העברים נקרא עלינו למה קורא אותם עברים על שום שעברו ים
אמר רבי אבהו גדול יום הגשמים מתחיית המתים… אמר רב יהודה גדול יום הגשמים כיום שניתנה בו תורה שנאמר יערף כמטר לקחי ואין לקח אלא תורה שנאמר כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזבו רבא אמר יותר מיום שניתנה בו תורה שנאמר יערף כמטר לקחי מי נתלה במי הוי אומר קטן נתלה בגדול
אמר רבי חמא ברבי חנינא גדול יום הגשמים כיום שנבראו שמים וארץ שנאמר הרעיפו שמים ממעל ושחקים יזלו צדק תפתח ארץ ויפרו ישע וצדקה תצמיח יחד אני ה' בראתיו בראתים לא נאמר אלא בראתיו