מקורות

בראשית רבה עח יב

 חד עמא דארעא א"ל לר' הושעיה אין אמרת לך חדא מילתא טבא את אמרת בצבורא מן שמי א"ל מה היא א"ל כל אותן הדורונות שנתן אבינו יעקב לעשו עתידין אומות העולם להחזירן למלך המשיח לעת"ל מאי טעמיה מלכי תרשיש ואיים מנחה ישיבו יביאו אין כתיב כאן אלא ישיבו א"ל חייך מלה טבא אמרת ומן שמך אנא אומר לה:

בראשית י

 ב בני יפת גמר ומגוג ומדי ויון ותבל ומשך ותירס ג ובני גמר אשכנז וריפת ותגרמה ד ובני יון אלישה ותרשיש כתים ודדנים ה מאלה נפרדו איי הגוים בארצתם איש ללשנו למשפחתם בגויהם

רמב"ן במדבר כד כא

 צים מיד כתים והם הרומיים, וענו את אשור הנזכר וענו עבר שהם ישראל, לומר שיענו המגלים והגולים, וגם הוא עם כתים עדי אובד בסוף. והנה השלים דבריו באבדן כתים כי הם החיה הרביעית שתכרת ביד המשיח, כמו שאמר והובד גשמה ויהיבת ליקדת אשא, עדי אובד, כי הכרת זכרם לגמרי. וזה דבר מפורסם מדברי רבותינו כי החיה הרביעית שראה דניאל היא רומי אשר הגלתנו והיא אשר תאבד ביד המשיח ואל תשתומם בזה מפני שהמלכות השלישית הוא יון, כמו שמפורש שם בדניאל, וכתים הוא מזרע יון, שנאמר ובני יון אלישה ותרשיש כתים ודדנים, כי זה אמת הוא, ורז”ל מודים בו, כמו שאמרו איטליא של יון זה כרך גדול שברומי, והוא ידוע כי שם הארץ אשר רומי מכללה תקרא בספריהם ובלשונם איטליא. אבל הענין הוא כמו בכנען, כי היבוסי והאמורי וגרגשי והחוי הם ובניו והם ואביהם יחשבו כל אחד ואחד לגוי בפני עצמו, כמו שנאמר החתי והגרגשי והאמורי והכנעני והפרזי והחוי והיבוסי שבעה גוים רבים ועצומים, והיה כן כי בעבור כל אחד מאלה הבנים היה לגוי עצום, ונקראו הגוים ההם בשם אביהם, ושאר בני כנען אשר לא גברו כאחיהם נתיחסו אליו, וכן ארץ כנען תתיחס לאב, ופלשתים וכפתורים בניו לעמים אחרים. וכן במשפחות הנזכרות בפרשת פנחס למכיר משפחת המכירי, ומכיר הוליד את גלעד, לגלעדי משפחת הגלעדי, וכן רבים. אף כאן בני יון אלישע ותרשיש יתיחסו ליון והם מלכות שלישית, וכתים היה לגוי עצום ויחשב מלכות רביעית, והיא שתימשך מלכותה עד המשיח ותאבד בידו.  . 

איכה רבה ב יג

אם יאמר לך אדם יש חכמה בגוים תאמן, הדא הוא דכתיב (עובדיה א') והאבדתי חכמים מאדום ותבונה מהר עשו, יש תורה בגוים אל תאמן, דכתיב מלכה ושריה בגוים אין תורה,

רמב"ן ויקרא טז ח

ולא אוכל לפרש כי היינו צריכים לחסום פי המתחכמים בטבע הנמשכים אחרי היוני אשר הכחיש כל דבר זולתי המורגש לו והגיס דעתו לחשוב הוא ותלמידיו הרשעים כי כל ענין שלא השיג אליו הוא בסברתו איננו אמת

תהילים ח

ה מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ו ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו ז תמשילהו במעשי ידיך כל שתה תחת רגליו

חולין סח א

ובשר בשדה טרפה לא תאכלו כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו נאסר

בראשית רבה ב ד

וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן שהיתה אומרת להם, כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלהי ישראל,

ויקרא רבה ט ג

ד"א ושם דרך א"ר ינאי ושם כתיב דשיים אורחיה סגי שוי מעשה ברבי ינאי שהיה מהלך בדרך וראה אדם אחד שהיה משופע ביותר א"ל משגח רבי מתקבלא גבן אמר לו אין הכניסו לביתו האכילו והשקהו בדקו במקרא ולא מצאו במשנה ולא מצאו באגדה ולא מצאו בתלמוד ולא מצאו א"ל סב בריך א"ל יברך ינאי בביתיה א"ל אית בך אמר מה דאנא אמר לך א"ל אין א"ל אמור אכול כלבא פיסתיא דינאי קם תפסיה א"ל ירותתי גבך דאת מונע לי א"ל ומה ירתותך גבי א"ל חד זמן הוינא עבר קמי בית ספרא ושמעית קלהון דמניקיא אמרין (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב מורשה קהלת ינאי אין כתיב כאן אלא קהלת יעקב