מקורות
"עמלק". עם ילק, פרח כהדין זחלא. דבר אחר "עמלק" עם לק שבא ללוק דמן של ישראל ככלב
הקדמה שלישית לך ה' הגדולה והגבורה והתפארת והנצח וההוד וגו' (דברי הימים א כ״ט:י״א) בפרק הרואה (ברכות דף נ"ח ע"א) אמרינן שם דר' שילא דרש להאי קרא לך ה' הגדולה זו מעשה בראשית וכן הוא אומר עושה גדולות עד אין חקר והגבורה זו יציאת מצרים וכן הוא אומר וירא ישראל את היד הגדולה והתפארת זו חמה ולבנה שעמדו ליהושע והנצח הוא מפלתה של רשעה וכן הוא אומר ויז נצחם על בגדי וההוד זו מלחמות נחלי ארנון שנאמר על כן יאמר בספר מלחמות ה' וגו', כי כל בשמים ובארץ זו מלחמת סיסרא שנאמר מן השמים נלחמו הכוכבים, לך ה' הממלכה זו מלחמת עמלק שנאמר כי יד על כס יה וגו' והמתנשא זו מלחמת גוג ומגוג שנאמר הנני אליך נשיא ראש משך ותובל, לכל לראש אמר רב חנין אפילו ריש גרגותא מן שמיא מוקמין ליה,…..ואחר שסיים כל הצדדים אמר עוד פעם שני, ואמר לך ה' הממלכה ור"ל שהוא מלך עולם שיש לו הצדדים והחלופים האלו והוא מתנשא עליהם גם כן. וענין זה כי הוא יתברך מלך ונשיא של הנמצאים, וההפרש שיש בין הנשיא ובין המלך כי הנשיא העם תחתיו מצד מעלתו והתנשאות אשר יש לו, שלכך נקרא נשיא מצד המעלה שיש לו והוא מתנשא עליהם, אבל המלך מושל בעם נבדל מן העם ולכך מעלתו יותר גדולה מן הנשיא אשר מצד מעלתו והתנשאות שלו בלבד ראוי להיות העם תחתיו ואינו נבדל מהם. והוא יתברך מלך הנמצאים מצד שהנמצאים צריכים למלכות שמים והוא יתברך נבדל מהם, ומצד שהוא עליון על כל הוא מתנשא עליהם. והתבאר לך כי מעלת הנשיא שמפני התנשאו על העם הוא מנהיג העם, ומעלת המלך מצד שהוא נבדל מהם הוא מנהיג אותם, ומפני זה אמר לך ה' הממלכה זהו מלחמות עמלק. וביאור ענין זה, כי תמצא בזרע עשו שהוא עמלק מה שלא תמצא בשאר האומות, כי אין בכל האומות שהם מתנגדים לישראל כמו זרע עשו שהרי לא יתאחדו יחד, ואמרו ז"ל (מגילה ו' ע"א) כשזה קם זה נופל וזה מורה שאין אחדות לזרע עשו עם ישראל, וזה לא תמצא בכל האומות ומפני זה אמרו ז"ל (תנחומא כי תצא) אין השם שלם ואין הכסא שלם עד שימחה זרעו של עשו, לפי שהשם של הקב"ה הוא אחד דכתיב ושמו אחד, וכן המלכות שלו אחד והאחדות והמלכות הוא דבר א' כי האחד בעם הוא המלך לכך אמרו ז"ל (ברכות י"ד ע"ב) שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד זה מלכות שמים שלימה, ומפני שכאשר זרעו של עשו בעולם יש התנגדות לישראל וכאלו זרעו הוא השניות שיש בעולם, אם כן לא יתכן שיהיה שם כבודו נגלה ונמצא בעולם בשלימות כי שמו בשלימותו הוא אחד דכתיב ה' אחד שמו אחד, וכל זמן שזרעו של עמלק בעולם אין כאן אחדות בעולם, וכאשר אין אחדות בעולם אין שמו שהוא אחד נגלה בעולם. וכן אין הכסא שלם ור"ל הכסא היינו המלכות שנקרא כסא שנאמר (בראשית מ״א:מ׳) רק הכסא אגדל ממך, ור"ל רק המלכות אגדל, ור"ל שאין מלכותו נגלה בעולם בשלימות שהמלכות צריך לאחדות, לכך אינו נמצא בשלימות בעולם עד שימחה שם המתנגד מן העולם, ואז שם כבודו שהוא אחד נגלה בעולמו שהוא אחד גם כן וכן מלכותו שהוא אחד נגלה בשלימות בעולם. הבן מה שאמר שאין השם שלם ואין הכסא שלם כאילו אמר שאין נגלה בעולם האחדות של שמו יתברך, כי כאשר דבר אינו שלם אז הוא חלק ואין כאן אחדות, וכן אין הכסא שלם שאין כאן אחדות המלכות נמצא בעולם והבן דברים אלו מאוד. וכן גוג מגוג לעתיד יהיה בא להתנשא לומר שאליו ראוי ההתנשאות. והענין הוא ידוע למבינים מצד שהוא מזרעו של יפת שנאמר אצלו (בראשית י׳:כ״א) אחי יפת הגדול, ומצד אותו הגדלות ירצה להתנשאות. ולא עוד אלא שרוצה להתנשאות על השם יתברך וזהו תבין שאחיו השני נקרא שם על שהוא חלקו של השם יתברך שממנו יצאו ישראל והוא גדול ממנו לכך ירצה להתגדל על השם:
מלך אין לארבה ויצא חצץ כלו: