מקורות

שמות כה

וידבר יהוה אל משה לאמר: דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי

שמות ל

כי תשא את ראש בני ישראל לפקדיהם ונתנו איש כפר נפשו ליהוה בפקד אתם ולא יהיה בהם נגף בפקד אתם: זה יתנו כל העבר על הפקדים מחצית השקל בשקל הקדש עשרים גרה השקל מחצית השקל תרומה ליהוה: העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט ממחצית השקל לתת את תרומת יהוה לכפר על נפשתיכם

רש"י שמות ל טו

ד"א לכפר על נפשתיכם לפי שרמז להם כאן ג' תרומות שנכתב כאן תרומת ה' ג"פ אחת תרומת אדנים שמנאן כשהתחילו בנדבת המשכן ונתנו כל אחד מחצית השקל וכו' ומהם נעשו האדנים. השנית והשנית אף היא ע"י מנין וכו הוא המנין האמור התחלת חומש הפקדים וכו' ונתנו כל אחד מחצית השקל והן לקנות מהן קרבנות ציבור של כל שנה ושנה והשוו בה עניים ועשירים וכו' והשלישית היא תרומת המשכן וכו' ולא היתה יד כולם שווה בה אלא איש מה שנדבו לבו

רש"י במדבר א א

וידבר. במדבר סיני באחד לחדש, מתוך חיבתן לפניו מונה אותם כל שעה כשיצאו ממצרים מנאן וכשנפלו בעגל מנאן לידע הנותרים וכשבא להשרות שכינתו עליהם מנאן

רש"י שמות א א

ואלה שמות בני ישראל. אע"פ שמנאן בחייהן בשמותן חזר ומנאן במיתתן להודיע חיבתן שנמשלו לכוכבים שמוציאן ומכניסן במספר ובשמותם שנאמר המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא

בראשית מא לד

יעשה פרעה ויפקד פקדים על הארץ וחמש את ארץ מצרים בשבע שני השבע

אונקלוס בראשית מא לד

יעבד פרעה וימני מהימנין על ארעא

במדבר כז

וידבר משה אל יהוה לאמר: יפקד יהוה אלהי הרוחות לכל בשר איש על העדה

תרגום יונתן במדבר כז טז

ימני מימרא דיי דשליט בנשמת בר נש ומניה מתייהב רוח נשמתא לכל בשרא גבר מהימן על כנשתא

דברים לב ד

הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא

תרגום דברים לב ד

תקיפא דשלמין עובדוהי ארי כל ארחתיה דינא אלהא מהימנא

שיר השירים רבה ה א

אני ישנה ולבי ער אמר רבי חייא בר אבא איכן מצינו שנקרא הקב"ה לבן של ישראל מן הדין קרא דכתיב צור לבבי וחלקי אלהים לעולם

בבא בתרא עה ב

ואמר רבה א"ר יוחנן עתידין צדיקים שנקראין על שמו של הקב"ה שנאמר כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו

תענית ה ב

א"ר יוחנן יעקב אבינו לא מת א"ל וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קרבייא א"ל מקרא אני דורש שנאמר ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם ה' ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים מקיש הוא לזרעו בחיים אף הוא בחיים

מגילה יג ב

אמר רבא ליכא דידע לינשא בישא כהמן, אמר ליה תא ניכלינהו אמר ליה מסתפינא מאלהיו דלא ליעביד בי כדעבד בקמאי, אמר ליה ישנו מן המצות אמר ליה אית בהו רבנן, אמר ליה עם אחד הן, שמא תאמר קרחה אני עושה במלכותך מפוזרין הן בין העמים וכו ולמלך אין שוה להניחם דאכלו ושתו ומבזו ליה למלכות וכו' אם על המלך טוב יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף וגו אמר ריש לקיש גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהן לשקליו והיינו דתנן באחד באדר משמיעין על השקלים

תוספות מגילה טז א

ודחי עשרה אלפי ככרי כסף. שמעתי שעשרה אלפי ככרי כסף עולין חצי שקל לכל אחד מישראל שניו שש מאות אלף כשיצאו ממצרים ואמר שיתן לאחשורוש כל פדיונם

בראשית רבה יב ט

אמר רבי יהושע בן קרחה בהבראם באברהם בזכותו של אברהם. רבי עזריה אמר על הדא דרבי יהושע בן קרחה אתה הוא ה' לבדך אתה עשית וגו' וכל אשר בהם כל האונקים הזה בשביל מה בשביל אתה הוא ה' האלהים אשר בחרת באברהם והוצאתו מאור כשדים ושמת שמו אברהם

שיר השירים ח א

אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף, אם חומה היא זה אברהם. אמר הקב"ה אם מעמיד הוא דברים כחומה נבנה עליה טירת כסף נצילנו ונבנה אותו בעולם