מקורות

שבת עז ב

רבי זירא אשכח לרב יהודה דהוה קאי אפיתחא דבי חמוה, וחזייה דהוה בדיחא דעתיה, ואי בעי מיניה כל חללי עלמא הוה אמר ליה. אמר ליה: מאי טעמא עיזי מסגן ברישא והדר אימרי, אמר ליה: כברייתו של עולם, דברישא חשוכא והדר נהורא. מאי טעמא הני מכסיין והני מגליין, הני דמכסינן מינייהו – מכסיין, והני דלא מכסינן מינייהו – מגליין.

הגר"א למגילת אסתר

אחשורוש – אחיו של ראש, פי' של נחש הקדמוני שנקרא ראש כמ"ש היו צריה לראש, כי בכל בריה שבעולם הקליפה קדמה לפרי כמו יעקב ועשיו, יצא עשיו הראשון, אף שיעקב קדם ליצירה מג"מ קדם עשיו תחילה לצאת, כי עשיו נטל העוה"ז ויעקב העוה"ב. וקדם ליצירה, כי תחילת המחשבה היא סוף המעשה בענין התכלית. ותכלית העוה"ז היא העוה"ב [עי' ליקוטים לרבב"ח במאמר עיזי מסגן ברישא]. וידו אוחזת בעקב עשיו, כי אף בעוה"ז יטול יעקב בסופו והוא לימות המשיח, ולכך נקרא בעקבות משיחא, ואף אוה"ע לא יתבטלו.. רק טמונים יהיו ביד יעקב. וראויים היו ישראל שלא יהיה להם כלום בעוה"ז, רק שקדם ולקח ממנו בכורה.

בראשית כה כו

ואחרי כן יצא אחיו וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב ויצחק בן ששים שנה בלדת אתם

רש"י בראשית א א

ברא אלהים – ולא אמר ברא ה', שבתחלה עלה במחשבה לבראתו במדת הדין, ראה שאין העולם מתקיים, הקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין, היינו דכתיב (להלן ב ד) ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים.

שמות כ ב

אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים לא יהיה לך אלהים אחרים על פני.

שמות לד יז

אלוהי מסכה לא תעשה לך.

דברים לג יח

לזבולן אמר שמח זבולן בצאתך ויששכר באהליך

ילקוט שמעוני תולדות קי

הגמון אחד שאל את רבן גמליאל א"ל מי תופס מלכות אחרינו הביא נייר חלק נטל קולמוס וכתב עליו ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו. אמרו ראו דברים ישנים מפי זקן חדש להודיעך כמה צער היה אותו צדיק מצטער מכאן אתה למד שאין בני עשו נופלין עד שיבא שריד מיעקב ויקצץ רגלי בני עשו מהר שעיר שנא' וירד מיעקב והאביד שריד מעיר.

תהלים קד כט

תסתיר פניך יבהלון תסף רוחם יגועון ואל עפרם ישובון

ברכות ז ב

ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, שנאמר עזבי תורה יהללו רשע ושמרי תורה יתגרו בם. תניא נמי הכי, רבי דוסתאי ברבי מתון אומר מותר להתגרות ברשעים בעולם הזה, שנאמר עזבי תורה יהללו רשע וגו'; ואם לחשך אדם לומר והא כתיב אל תתחר במרעים אל תקנא בעשי עולה, אמור לו מי שלבו נוקפו אומר כן; אלא אל תתחר במרעים להיות כמרעים, אל תקנא בעשי עולה להיות כעושי עולה, ואומר אל יקנא לבך בחטאים כי אם ביראת ה' כל היום. איני, והאמר רבי יצחק אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו, שנאמר יחילו דרכיו בכל עת; ולא עוד אלא שזוכה בדין, שנאמר מרום משפטיך מנגדו, ולא עוד אלא שרואה בצריו, שנאמר כל צורריו יפיח בהם, לא קשיא הא במילי דידיה, הא במילי דשמיא. ואיבעית אימא הא והא במילי דשמיא, ולא קשיא הא ברשע שהשעה משחקת לו, הא ברשע שאין השעה משחקת לו. ואיבעית אימא הא והא ברשע שהשעה משחקת לו, ולא קשיא, הא בצדיק גמור, הא בצדיק שאינו גמור, דאמר רב הונא מאי דכתיב למה תביט בוגדים תחריש בבלע רשע צדיק ממנו, וכי רשע בולע צדיק, והא כתיב ה' לא יעזבנו בידו, וכתיב לא יאנה לצדיק כל און, אלא צדיק ממנו בולע. צדיק גמור אינו בולע. ואיבעית אימא שעה משחקת לו שאני.

נצבים כט

ואמרו כל הגוים על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת מה חרי האף הגדול הזה. ואמרו על אשר עזבו את ברית ה' אלהי אבתם אשר כרת עמם בהוציאו אתם מארץ מצרים. וילכו ויעבדו אלהים אחרים וישתחוו להם אלהים אשר לא ידעום ולא חלק להם. ויחר אף ה' בארץ ההוא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה.