מקורות

שמות טו א

אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ויאמרו לאמר אשירה לה' כי גאה גאה סוס ורכבו רמה בים.

רש"י שמות טו א

אז ישיר משה – אז כשראה הנס עלה בלבו שישיר שירה, וכן (יהושע י יב) אז ידבר יהושע, וכן (מלכים א' ז ח) ובית יעשה לבת פרעה, חשב בלבו שיעשה לה, אף כאן ישיר, אמר לו לבו שישיר, וכן עשה, ויאמרו לאמר אשירה לה'. וכן ביהושע, כשראה הנס אמר לו לבו שידבר וכן עשה (יהושע י יב) ויאמר לעיני ישראל, וכן שירת הבאר שפתח בה (במדבר כא יז) אז ישיר ישראל, פירש אחריו עלי באר ענו לה.

שמות פרק יב

ויאמר ה' אל משה ואל אהרן בארץ מצרים לאמר. החדש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחדשי השנה.

ראש השנה לב א

רבי יוחנן אמר: כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם. הי נינהו, ויאמר דבראשית תשעה הוו? – בראשית נמי מאמר הוא, דכתיב 'בדבר ה' שמים נעשו'.

רש"י בראשית א א

אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהלים קיא ו) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

סידור ברכת הלבנה

וללבנה אמר, שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן.

יחזקאל טז

ומולדותיך ביום הולדת אתך, לא כרת שרך ובמים לא רחצת למשעי והמלח לא המלחת והחתל לא חתלת. לא חסה עליך עין לעשות לך אחת מאלה לחמלה עליך, ותשלכי אל פני השדה בגעל נפשך ביום הלדת אתך. ואעבר עליך ואראך מתבוססת בדמיך, ואמר לך בדמיך חיי ואמר לך בדמיך חיי.

סידור קדושה למוסף של שבת

הוא אלהינו הוא אבינו הוא מלכנו הוא מושיענו, והוא יושיענו ויגאלנו שנית וישמיענו ברחמיו שנית לעיני כל חי לאמר הן גאלתי אתכם אחרית כראשית להיות לכם לאלהים.

בראשית מט

יהי דן נחש עלי דרך שפיפן עלי ארח הנשך עקבי סוס ויפל רכבו אחור. לישועתך קויתי ה'.

בראשית רבה צח יד

'יהי דן נחש עלי דרך', מה נחש זה מצוי בין הנשים, כך שמשון בן מנוח מצוי בין הנשים, מה הנחש נאסר בשבועה, כך שמשון בן מנוח נאסר בשבועה … מה נחש זה כל כחו אינו אלא בראשו, כך שמשון (שופטים טז) אם גולחתי וסר ממני כחי… ויפול רוכבו אחור, יחזרו דברים לאחוריהם, לפי שהיה יעקב אבינו רואה אותו וסבור בו שהוא מלך המשיח, כיון שראה אותו שמת אמר אף זה מת, 'לישועתך קויתי ה". אמר רבי יצחק הכל בקווי, יסורין בקווי, קדושת השם בקווי, זכות אבות בקווי, תאותו של עוה"ב בקווי, יסורין, הה"ד (ישעיהו כו) אף אורח משפטיך ה' קוינוך, אלו יסורין, לשמך זו קדושת השם, ולזכרך זו זכות אבות, תאות נפש זו תאותו של עוה"ב. חנינה בקווי (ישעיהו לג) ה' חננו לך קוינו, סליחה בקווי (תהלים קל) כי עמך הסליחה, מה כתיב בתריה קויתי ה'. לפי שהיה יעקב אבינו רואה אותו וסובר בו שגאולה מגעת בימיו, כיון שראה שמת מיד אמר לישועתך קויתי ה'.

ישעיהו כו ח

אף ארח משפטיך ה' קוינוך לשמך ולזכרך תאות נפש.

יהושע ב יח

הנה אנחנו באים בארץ, את תקות חוט השני הזה תקשרי בחלון אשר הורדתנו בו, ואת אביך ואת אמך ואת אחיך ואת כל בית אביך תאספי אליך הביתה.

מכילתא בשלח מסכתא דשירה י

ה' ימלוך לעולם ועד, ר' יוסי הגלילי אומר אלו אמרו ישראל על הים ה' מלך לעולם ועד לא היתה אומה ולשון שולטת בהן לעולם אלא אמרו ה' ימלוך לעולם ועד לעתיד לבא.

סידור תפילת שחרית

שירה חדשה שבחו גאולים לשמך על שפת הים. יחד כלם הודו והמליכו ואמרו: ה' ימלך לעולם ועד.

שמות רבה ג ח

ואמרת אליו ה' אלהי העברים נקרא עלינו, למה קורא אותם עברים על שום שעברו ים.

סוטה ב א

אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן: וקשין לזווגן כקריעת ים סוף, שנאמר: אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות.