מקורות

ויקרא כו ג

אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם:

ויקרא רבה לה א

אם בחקתי תלכו (ויקרא כו, ג), הדא הוא דכתיב (תהלים קיט, נט): חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדתיך, אמר דוד רבונו של עולם בכל יום ויום הייתי מחשב ואומר למקום פלוני ולבית דירה פלונית אני הולך, והיו רגלי מביאות אותי לבתי כנסיות ולבתי מדרשות, הדא הוא דכתיב: ואשיבה רגלי אל עדתיך, רב הונא בשם רבי אחא אמר חשבתי מתן שכרן של מצוות והפסדן של עברות, ואשיבה רגלי אל עדתיך. רבי מנחם חתנא דרבי אלעזר בר אבינא אמר, חשבתי מה שכתבת לנו בתורה: אם בחקתי תלכו, ומה כתיב תמן (ויקרא כו, ו): ונתתי שלום בארץ, (ויקרא כו, יד): ואם לא תשמעו לי, מה כתיב תמן (ויקרא כו, יח): ויספתי ליסרה אתכם. רבי אבא בריה דרבי חיא בשם רבי יונתן אמר, חשבתי ברכות חשבתי קללות. ברכות מאל"ף עד תי"ו, קללות מן וי"ו ועד ה"א, ולא עוד אלא שהן הפוכות.

מנחות ז א

"אבימי מסכתא דמנחות אתעקר ליה, ואתא לקמיה דרב חסדא לאדכורי גמריה, ולישלח ליה וליתי לגביה, סבר הכי מסתייעא מילתא טפי",

סנהדרין צט ב

אמר רבי אלעזר כל אדם לעמל נברא שנאמר {איוב ה-ז} כי אדם לעמל יולד איני יודע אם לעמל פה נברא אם לעמל מלאכה נברא כשהוא אומר כי אכף עליו פיהו הוי אומר לעמל פה נברא ועדיין איני יודע אם לעמל תורה אם לעמל שיחה כשהוא אומר {יהושע א-ח} לא ימוש ספר התורה הזה מפיך הוי אומר לעמל תורה נברא והיינו דאמר רבא כולהו גופי דרופתקי נינהו טובי לדזכי דהוי דרופתקי דאורייתא

רש"י ויקרא כו ג

אם בחקתי תלכו. יכול זה קיום המצות, כשהוא אומר ואת מצותי תשמרו הרי קיום המצות אמור, הא מה אני מקיים אם בחקותי תלכו שתהיו עמלים בתורה: