מקורות
דבר אל בני ישראל והבאתם את עמר ראשית קצירכם אל הכהן (ויקרא כג, י), הדא הוא דכתיב (קהלת א, ג): מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמל תחת השמש, אמר רבי בנימין בן לוי בקשו לגנז ספר קהלת שמצאו בו דברים שהם נוטין לצד מינות, אמרו כך היה ראוי שלמה לומר (קהלת יא, ט): שמח בחור בילדותך ויטיבך לבך בימי בחורותיך, משה אמר (במדבר טו, לט): ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם, ושלמה אמר (קהלת יא, ט): והלך בדרכי לבך ובמראה עיניך, אלא התרה רצועה לית דין ולית דין, כיון שאמר (קהלת יא, ט): ודע כי על כל אלה יביאך האלהים במשפט, אמרו יפה אמר שלמה.
אמר ר' ינאי בנוהג שבעולם אדם לוקח ליטרא בשר כמה יגיעות כו'… "הבריות ישנים על מטותיהן, והקב"ה משיב רוחות ומעלה עננים ומגדל צמחים ומדשן את הפירות, ואין נותנים לו אלא שכר העומר, הדא הוא דכתיב והבאתם את עומר ראשית קצירכם אל הכהן"
אמר רבי ברכיה, אמר הקדוש ברוך הוא למשה לך אמר להם לישראל כשהייתי נותן לכם את המן הייתי נותן עמר לכל אחד ואחד מכם, הדא הוא דכתיב (שמות טז, טז): עמר לגלגלת, ועכשיו שאתם נותנים לי את העמר אין לי אלא עמר אחד מכלכם, ולא עוד אלא שאינו של חטים אלא של שעורים, לפיכך משה מזהיר את ישראל ואומר להם: והבאתם את עמר.
אמר רבי שמואל בר נחמני בקשו לגנז ספר קהלת שמצאו בו דברים שהם נוטים לצד מינות, אמרו כך היה שלמה צריך לומר: מה יתרון לאדם, יכול אף בעמלה של תורה במשמע, חזרו ואמרו אלו אמר בכל עמל ושתק היינו אומרים אף בעמלה של תורה במשמע הוא, הא אינו אומר אלא בכל עמלו, בעמלו הוא שאינו מועיל אבל בעמלו של תורה מועיל.