מקורות

תענית כט א

משנכנס אב ממעטין בשמחה וכו' אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה כך משנכנס אדר מרבין בשמחה

קהלת ג ד

עת לבכות ועת לשחוק עת ספוד ועת רקוד

רש"י קהלת ג ד

עת לבכות – בתשעה באב ועת לשחוק – לעתיד לבא שנאמר (תהלים קכו) אז ימלא שחוק פינו:

זוהר מדרש הנעלם א קלה א

אברהם הוליד את יצחק הנשמה מולידה השמחה והשחוק הזה בעולם,

פסחים קיט ב

ויגדל הילד ויגמל עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק

בראשית יז יז

ויפל אברהם על פניו ויצחק ויאמר בלבו הלבן מאה שנה יולד ואם שרה הבת תשעים שנה תלד:

בראשית יח

ותצחק שרה בקרבה לאמר אחרי בלתי היתה לי עדנה ואדני זקן: ויאמר ה' אל אברהם למה זה צחקה שרה לאמר האף אמנם אלד ואני זקנתי: היפלא מה' דבר למועד אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן: ותכחש שרה לאמר לא צחקתי כי יראה ויאמר לא כי צחקת:

תהלים קכו ב

אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אז יאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה:

קהלת ז ו

כי כקול הסירים תחת הסיר כן שחק הכסיל וגם זה הבל:

ברכות ז ב

אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו שנאמר יחילו דרכיו בכל עת ולא עוד אלא שזוכה בדין שנאמר מרום משפטיך מנגדו ולא עוד אלא שרואה בצריו שנאמר כל צורריו יפיח בהם

בראשית יד יד

וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמנה עשר ושלש מאות וירדף עד דן:

נדרים לב א

שמנה עשר ושלש מאות א"ר אמי בר אבא אליעזר כנגד כולם איכא דאמרי אליעזר הוא דחושבניה הכי הוי

סוכה לא א

ההיא סבתא דאתאי לקמיה דרב נחמן אמרה ליה ריש גלותא וכולהו רבנן דבי ריש גלותא בסוכה גזולה הוו יתבי צווחה ולא אשגח בה רב נחמן אמרה ליה איתתא דהוה ליה לאבוהא תלת מאה ותמני סרי עבדי צווחא קמייכו ולא אשגחיתו בה

שמות רבה יתרו כז ו

הוי לץ תכה זה עמלק, ופתי יערים זה יתרו

סנהדרין ע א

אמר רב חנן לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים שנאמר תנו שכר לאובד ויין למרי נפש

רש"י סנהדרין ע א

לאובד – היינו רשע שנטרד והולך לו.
למרי נפש – לאבלים, לפכוחי צערייהו.