מקורות
ויאמר יהוה לה שני גוים בבטנך ושני לאמים ממעיך יפרדו ולאם מלאם מלאם יאמץ ורב יעבד צעיר
מלאם יאמץ. לא ישו בגדולה, כשזה קם זה נופל וכן הוא אומר אמלאה החרבה, לא נתמלאה צור אלא מחרבנה של ירושלים.
ויאמר יהוה אל קין למה חרה לך ולמה נפלו פניך: הלא אם תיטיב שאת ואם לא תיטיב לפתח חטאת רבץ ואליך תשוקתו ואתה תמשל בו
אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם: ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבר בארצכם.
ויאמר אלהים אל אברהם אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה כי ביצחק יקרא לך זרע.
והאיכא ישמעאל, כי ביצחק יקרא לך זרע כתיב. והאיכא עשו ביצחק ולא כל יצחק.
וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכר והארץ אזכר
וזכרתי את בריתי יעקוב וכו' ולמה לא נאמרה זכירה ביצחק, אלא אפרו של יצחק נראה לפני צבור ומונח על המזבח.
ואמר רבי אלעזר כל המחליף בדבורו כאילו עובד ע"ז כתיב הכא והייתי בעיניו כמתעתע וכתיב התם הבל המה מעשה תעתועים.
כי כה אמר אלי אדני לך העמד המצפה אשר יראה יגיד: וראה רכב צמד פרשים רכב חמור רכב גמל והקשיב קשב רב קשב.
אבל העת ההיא כבר התבארה מדברי דניאל וישעיהו ומשאר דבר רבותינו זכורנם לברכה, שביאתו תהיה כשתתקף יד אדום וערב וכשתתפשט מלכותם בעולם כמו היום הזה, וזה דבר שאין בו ספק ומזה לא יעבור, ודניאל סוף מה שספר מלכות ישמעאל ועמידת מחמד ואחריו ביאת הגואל בסמוך, וכן ישעיהו ביאר שהראיה על ביאת המשיח היא הראות משוגע, שכן אמר וראה רכב צמד פרשים רכב חמור רכב גמל והקשיב קשב רב קשב, אמר שרכב חמור הוא המשיח שנאמר בו עני ורוכב על החמור ועל עיר בו אתונות יבא, תיכף עמידת רוכב על גמל והוא מלך ערב, ומה שאמר "צמד פרשים" כלומר הזדווג שתי אונות שהן אדום וישמעאל.
וירא עשו כי רעות בנות כנען בעיני יצחק אביו: וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה.
יושעו לעין כל ואל ימשלו בם רשעים, כלה שעיר וחותנו ויעלו לציון מושיעים.
ועל חרבך תחיה ואת אחיך תעבד והיה כאשר תריד ופרקת עלו מעל צוארך
והיה כאשר תריד. חשון צער כמו אריד בשיחי ואהימה, כלומא כשיעברו ישראל על התורה ויהי לך פתחון פה להצטער על הברכות שנטל.