מקורות

אבות ו יא

כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, לא בראו אלא לכבודו, שנאמר כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו.

בבא בתרא טו א

אמר רב איתן האזרחי זה הוא אברהם

בראשית טז יב

והוא יהיה פרא אדם ידו בכל ויד כל בו ועל פני כל אחיו ישכן

בראשית כא ט

ותרא שרה את בן הגר המצרית אשר ילדה לאברהם מצחק

בראשית כה יט

ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק

בראשית כח ד

ויתן לך את ברכת אברהם לך ולזרעך אתך לרשתך את ארץ מגריך אשר נתן אלוקים לאברהם

בראשית כח ט

וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה

בראשית רבה נג ז

ויקרא אברהם את שם בנו יצחק, יצא חוק לעולם ניתן דורייה לעולם

זוהר א רנב ב

קץ חי דאיהו יצחק באיפוך

ירמיהו ב כד

פרה למד מדבר באות נפשו שאפה רוח תאנתה מי ישיבנה כל מבקשיה לא ייעפו בחדשה ימצאונה

פסחים קיט ב

ויגדל הילד ויגמל עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק

רש"י בראשית כא ט

"מצחק" – לשון עבודת אלילים כמו שנאמר ויקומו לצחק דבר אחר לשון גילוי עריות כמה דתימא לצחק בי דבר אחר לשון רציחה כמה דתימא יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו

רש"י בראשית כה יט

אברהם הוליד את יצחק" – לאחר שקרא הקב"ה שמו אברהם אח"כ הוליד את יצחק ד"א ע"י שכתב הכתוב יצחק בן אברהם הוזקק לומר אברהם הוליד את יצחק לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו מה עשה הקב"ה צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק וזהו שכתב כאן יצחק בן אברהם היה שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק

רש"י דברים ו ד

"ה' אלהינו ה' אחד" – ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי האומות עובדי אלילים הוא עתיד להיות ה' אחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ונאמר ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד