מקורות

טור אורח חיים תקפא

תניא בפרקי דרבי אליעזר בראש חדש אלול אמר הקדוש ברוך למשה עלה אלי ההרה שאז עלה לקבל לוחות אחרונות והעבירו שופר במחנה משה עלה להר שלא יטעו עוד אחר עבודה זרה. והקדוש ברוך הוא נתעלה באותו שופר שנאמר עלה אלהים בתרועה לכן התקינו חכמים שיהיו תוקעין בראש חדש אלול בכל שנה ושנה

ראש השנה טז א

ואמר רבי יצחק למה תוקעין בראש השנה, למה תוקעין רחמנא אמר תקעו, אלא למה מריעין, מריעין רחמנא אמר זכרון תרועה, אלא למה תוקעין ומריעין כשהן יושבין ותוקעין ומריעין כשהם עומדין, כדי לערבב השטן

תהילים פט טז

אשר העם ידעי תרועה יהוה באור פניך יהלכון

ויקרא רבה כט ד

ר' יאשיה פתח אשרי העם יודעי תרועה ה' באור פניך יהלכון וכי האומות אינם יודעים להריע כמה קרנות יש להן וכו', אלא שהן מכירין לפתות את בוראם בתרועה והוא עומד מכסא דין לכסא רחמים

רש"י תהילים פט טז

יודעי תרועה. שיודעים לרצות את בוראם בראש השנה בתרועה שמסדרים עליה מלכיות זכרונות ושופרות

יומא סט ב

דאמר רבי יהושע בן לוי למה נקרא שמו אנשי כנסת הגדולה שהחזירו עטרה ליושנה, אתא משה ואמר האל הגדול הגבור והנורא אתא ירמיה ואמר נכרים מקרקרין בהיכלו איה נוראותיו לא אמר נורא וכו' אתו אינהו ואמרו וכו' ואלו הן נוראותיו שאלמלא מוראו של הקב"ה היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות

תוספות ישנים יומא סט

שאלמלא מוראו היאך אומה אחת יכולה וכו' דאמר התם ירמיה אמר אין נורא אלא בבית המקדש שנאמר נורא אלהים ממקדשיך

משנה אבות ו יא

כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא ברא אלא לכבודו שנאמר כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו

תנא דבי אליהו רבה ג

עוד אמר דוד המלך עליו השלום אני יראתי מתוך שמחתי, ושמחתי מתוך יראתי, ואהבתי עלתה על כלם, לפיכך כרת לי הקב"ה ברית

מלאכי ג כ

וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה ויצאתם ופשתם כעגלי מרבק