מקורות

ירושלמי מגילה א א

תני בשם רבי נתן כל החדש כשר לקריאת המגילה מה טעמא והחדש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב

ביצה טו ב

ואמר ר' יוחנן משום ר' אליעזר בר שמעון הרוצה שיתקיימו נכסיו יטע בהם אדר שנאמר אדיר במרום ה'

רש"י ביצה טו ב

שיתקימו לו נכסיו. שלא יהא אדם חומסן וגוזל שדות ממנו, יטע בהן אדר. אילן חשוב הוא יש לו שם למרחוק ואומרים פלוני יש לו אדר בשדהו ומתוך כך היא נקראת על שמו ואם הולך למדינת הים והא אחר והחזיק בה יש לו עדים הרבה שהחתה שלו וכו' שנאמר אדיר במרום ה'. כלומר שאדר לשון קיום וחוזק ולכך נקרא אדר.

שמות טו ו

ימינך יהוה נאדרי בכח ימינך יהוה תרעץ אויב

תרגום שמות טו ו

ימינך יי' אדירא בחילא

שבת פח ב

ואריב"ל בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבונו של עולם מה לילוד אשה בינינו אמר להם לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי צפקדנו ה' אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים אמר לו הקב"ה למשה החזר להם תשובה אמר לפניו מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם אמר לו אחוז בכסא כבודי והחזר להם תשובה וכו' וכו' מיד הודו לו להקב"ה שנאמר ה' אדוננו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים לא נאמר

מנחות נג א

פתח ואמר אמרת לה' אדני טובתי בל עליך אמרה כנסת ישראל לםני הקב"ה רבונו של עולם החזק לי טובה שהודעתיך בעולם אמר לה טובתי בל עליך איני מחזיק טובה אלאל לאברהם יצחק ויעקב שהודיעוני תחלה בעולם שנאמר לקדושים אשר בארץ המה ואדירי כל חפצי בם כיון דשמעיה דקאמר אדיר פתח ואמר יבא אדיר ויפרע לאדירים מאדירים באדירים, יבא אדיר זה הקב"ה דכתיב אדיר במרום ה', ויפרע לאדירים אלו ישראל שנאמר ואדירי כל חפצי בם, מאדירים אלו המצרים דכתיב צללו כעפרת במים אדירים, באדירים אלו מים שנאמר מקולות מים רבים אדירים משברי ים

מלכים א יט

ויהי כשמוע אליהו וילט פניו באדרתו ויצא ויעמד פתח המערה והנה אליו קול ויאמר מה לך פה אליהו: ויאמר קנא קנאתי ליהוה אלהי צבאות כי עזבו בריתך בני ישראל את מזבחתיך הרסו ואת נביאך הרגו בחרב ואותר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחתה: ויאמר יהוה אליו לך שוב לדרכך מדברה דמשק ובאת ומשחת את חזאל למלך: ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל ואת אלישע בן שפט מאבל מחולה תמשח לנביא תחתיך: וילך משם וימצא את אלישע בן שפט והוא חרש שנים עשר צמדים לפניו והוא בשנים העשר ויעבר אליהו אליו וישלך אדרתו אליו: ויעזב את הבקר וירץ אחרי אליהו ויאמר אשקה נא לאבי ולאמי ואלכה אחריך ויאמר לו לך שוב כי מה עשיתי לך

זכריה יג ד

והיה ביום ההוא יבשו הנביאים איש מחזיונו בהנבאתו ולא ילבשו אדרת שער למען כחש

בראשית יב א

ויאמר יהוה אל אברהם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך

רש"י בראשית יב א

לך לך. ועוד שאודיע טבעך בעולם

בבא קמא צז ב

ת"ר ואיזהו מטבע של אברהם אבינו זקן וזקנה מצד אחד ובחור ובתולה מצד אחד

תוספות בבא קמא צז ב

מטבע של אברהם אבינו זקן וזקינה מצד אחד. בבראשית רבה דריש ואגדלה שמך שיצא לו מוניט"ן בעולם ומהו מוניט"ן זקן וזקינה מכאן בחור ובחורה מכאן