מקורות

במדבר כב כד

ויעמד מלאך ה' במשעול הכרמים גדר מזה וגדר מזה

תנחומא בלק ח

ויעמוד מלאך ה' במשעול הכרמים, א"ל הכרמים נמסרים לשועלים, גדר מזה וגדר מזה אין אתה יכול לשלוט בהם שבידיהם שני לוחות אבנים כתובים מזה ומזה משני עבריהם

סנהדרין קד א

אמר רבי יוחנן: מפני מה לקו באל"ף בי"ת – מפני שעברו על התורה, שניתנה באל"ף בי"ת. ישבה בדד, ופי' רש"י "לקו בא"ב – שכל מגילת איכה סדורא באלפא ביתא"

תענית ה א

ואמר ליה רב נחמן לרבי יצחק: מאי דכתיב כי שתים רעות עשה עמי, תרתין הוא דהוו, עשרין וארבע שביקא להו", ופי' במהרש"א (שם) "…וכי כ"ב דהיינו שעברו על כל התורה שניתנה בכ"ב אותיות שביקא להו

ספר יצירה ד יח

כיצד צרפן שתי אבנים בונות שני בתים, שלש [אבנים] בונות ששה בתים, ארבע [אבנים] בונות ארבעה ועשרים בתים, חמש [אבנים] בונות מאה ועשרים בתים

דברים לא כו

לקח את ספר התורה הזה ושמתם אתו מצד ארון ברית ה' אלקיכם והיה שם בך לעד

שבת קה ב

דתניא, רבי שמעון בן אלעזר אומר: העומד על המת בשעת יציאת נשמה – חייב לקרוע, הא למה זה דומה – לספר תורה שנשרפה

דברים רבה א א

משה עד שלא זכה לתורה כתיב בו 'לא איש דברים אנכי', כיון שזכה לתורה נתרפא לשונו והתחיל לדבר דברים מנין ממה שקרינו בענין אלה הדברים אשר דבר משה

שבת פח ב

ואמר רבי יהושע בן לוי: כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקדוש ברוך הוא יצתה נשמתן של ישראל, שנאמר נפשי יצאה בדברו. ומאחר שמדיבור ראשון יצתה נשמתן, דיבור שני היאך קיבלו, הוריד טל שעתיד להחיות בו מתים, והחיה אותם. שנאמר גשם נדבות תניף אלקים נחלתך ונלאה אתה כוננתה

ברכות סא ב

אמר לו: אמשול לך משל, למה הדבר דומה – לשועל שהיה מהלך על גב הנהר, וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום, אמר להם: מפני מה אתם בורחים, אמרו לו: מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם. אמר להם: רצונכם שתעלו ליבשה, ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם, אמרו לו: אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות? לא פקח אתה, אלא טפש אתה! ומה במקום חיותנו אנו מתיראין, במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה! אף אנחנו, עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה, שכתוב בה כי הוא חייך וארך ימיך – כך, אם אנו הולכים ומבטלים ממנה – על אחת כמה וכמה

רמב"ם תלמוד תורה ה ד

וכל תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה הרי זה רשע שוטה וגס הרוח, ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וגו', וכן חכם שהגיע להוראה ואינו מורה הרי זה מונע תורה ונותן מכשולות לפני העורים ועליו נאמר ועצומים כל הרוגיה, אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ובין אנשי עירם וקופצין ויושבין בראש לדין ולהורות בישראל הם המרבים המחלוקת והם המחריבים את העולם והמכבין נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות, עליהם אמר שלמה בחכמתו אחזו לנו שועלים שועלים קטנים מחבלים כרמים

תרגום ירושלמי בראשית א א

בראשית בחוכמא ברא ה'

יואל ד יח

והיה ביום ההוא יטפו ההרים עסיס והגבעות תלכנה חלב וכל אפיקי יהודה ילכו מים ומעין מבית ה' יצא והשקה את נחל השטים

אבות ב יח

והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף וכל דבריהם כגחלי אש

רש"י אבות ב יח

נשיכת שועל. השועל הזה שיניו דקות ועקומות וקשה נשיכתו משאר נשיכות

סוטה ג א

ריש לקיש אמר: אין אדם עובר עבירה אא"כ נכנס בו רוח שטות, שנא': איש איש כי תשטה אשתו, תשטה כתיב

ירמיהו יב יד

כה אמר ה' על כל שכני הרעים הנגעים בנחלה אשר הנחלתי את עמי את ישראל הנני נתשם מעל אדמתם ואת בית יהודה אתוש מתוכם