מקורות
היא שציונו למנות עלינו מלך יקבץ כל אומתנו וינהגינו
ובניהו בן יהודע בן איש חי רב פעלים מקבצאל הוא הכה את שני אריאל מואב והוא ירד והכה את הארי בתוך הבור ביום השלג. בן איש חי אטו כולי עלמא בני מצי נינהו, אלא בן איש חי שאפילו במיתתו קרוי חי, רב פעלים מקבצאל שריבה וקיבץ פועלים לתורה, והוא הכה את שני אריאל, מואב שלא הניח כמותו לא במקדש ראשון ולא במקדש שני.
רש"י ברכות יח א
ואמר ר"א לא הגלה הקדוש ברוך את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים
כי אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם יהוה לעבדו שכם אחד
שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד. ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי האומות עובדי אלילים, הוא עתיד להיות ה' אחד, שנאמר כי אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' ונאמר ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד
כל פעל יהוה למענהו וגם רשע ליום רעה
ויאמר משה אל העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו
כי אתא רב דימי אמר שמונה עשרה קללות קילל ישעיהו את ישראל ולא נתקררה דעתו עד שאמר להם המקרא הזה ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד.
ולא אבה יהוה אלהיך לשמע אל בלעם ויהפך יהוה אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך יהוה אלהיך
אמר רבי אבא בר כהנא כולם חזרו לקללה חוץ מבתי כנסיות ומבתי דרשות
אמר רב נחמן חוצפא אפילו כלפי שמיא מהני, מעיקרא כתיב לא תלך עמהם ולבסוף כתיב קום לך אתם. אמר רב ששת חוצפא מלכותא בלא תאגא.