מקורות
זאת חנכת המזבח ביום המשח אותו מאת נשיאי ישראל
אין כערכך ואין זולתך אפס בלתך ומי דומה לך. אין כערכך ה' אלהינו בעולם הזה, ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא, אפס בלתך גואלנו לימות המשיח, ואין דומה לך לתחיית המתים.
רב ששת כל תלתין יומין מהדר ליה תלמודיה ותלי וקאי בעיברא דדשא ואמר חדאי נפשאי חדאי נפשאי לך קראי לך תנאי, איני והא"ר אלעזר אילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי, מעיקרא כי עביד אינש אדעתא דנפשיה קא עביד.
תניא אמרו עליו על הלל הזקן כשהיה שמח בשמחת בית השואבה אמר כן אם אני כאן הכל כאן ואם איני כאן מי כאן
אמר רבי אלעזר עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן וכל אחד ואחד מראה באצבעו שנאמר ואמר ביום ההוא הנה אלהינו זה קוינו לו ויושיענו זה ה' קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו
יבא זה ויקבל זאת מזה לעם זו, יבא זה, זה משה דכתיב כי זה משה האיש, ויקבל זאת, זו התורה דכתיב וזאת התורה אשר שם משה, מזה, זה הקב"ה דכתיב זה אלי ואנוהו, לעם זו, אלו ישראל שנאמר עם זו קנית.
ברך יהוה חילו ופעל ידיו תרצה מחץ מתנים קמיו ומשנאיו מן יקומון
מחץ מתנים קמיו דבר אחר ראה שעתידים חשמונאי ובניו להילחם עם היונים והתפלל עליהם לפי שהיו מועטים, י"ב בני חשמונאי ואלעזר כנגד כמה רבבות לכך נאמר ברך ה' חילו ופעל ידיו תרצה.
למה רגשו גוים ולאמים יהגו ריק: יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על יהוה ועל משיחו: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבתימו: יושב בשמים ישחק אדני ילעג למו.
רשב"ג אומר אף בספרים לא התירו שיכתבו אלא יונית. א"ר אבהו הלכה כרשב"ג וא"ר יוחנן מ"ט דרשב"ג אמר קרא יפת אלהים ליפת וישכן באהלי שם דבריו של יפת יהיו באהלי שם ואימא גומר ומגוג א"ר חייא בר אבא היינו טעמא דכתיב יפת אלהים ליפת יפיותו של יפת יהא באהלי שם
ואספתי את כל הגוים אל ירושלם למלחמה ונלכדה העיר ונשסו הבתים
והיה ביום ההוא אתן לגוג מקום שם קבר בישראל גי העברים קדמת הים וגו וקברו שם את גוג ואת כל המונה וקראו גיא המון גוג