מקורות

דברים כו ד

ולקח הכהן הטנא מידך והניחו לפני מזבח ה' אלהיך

בעל הטורים דברים כו ו

טנא. בגימטריא ס'. רמז לבכורים א' מס', ולכך נעלם סמ"ך בפרשת בכורים

בראשית ב כא

ויפל ה' אלהים תרדמה על האדם ויישן ויקח אחת מצלעתיו ויסגר בשר תחתנה

בראשית רבה יז ו

ויקח אחד מצלעותיו, וכו', א"ר חנינא בריה דר' אידי מתחלת הספר ועד כאן אין כתיב סמ"ך כיון שנבראת נברא שטן עמה, ואם יאמר לך אדם, הוא הסובב, תאמר לו בנהרות הכתוב מדבר.

דברים ח ז

כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה ארץ נחלי מים עינת ותהמת יצאים בבקעה ובהר

סידור ברכות השחר

אלוהי נשמה שנתת בי טהורה היא

דברים כו ב

ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה' אלהיך נתן לך ושמת בטנא והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלהיך לשכן שמו שם

סנהדרין ע א

דתניא, רבי מאיר אומר אותו אילן שאכל אדם הראשון ממנו גפן היה, וכו', רבי יהודה אומר חטה היה, שאין התינוק יודע לקרוא אבא ואימא עד שיטעום טעם דגן

תהלים קיט סו

טוב טעם ודעת למדני כי במצותיך האמנתי

פסחים קיח ב

ועוד שלח לו שלש מאות וששים וחמשה שווקים בכרך גדול של רומי, וכל אחד ואחד היו בו שלש מאות וששים וחמשה בירניות, וכל בירנית ובירנית היו בו שלש מאות וששים וחמשה מעלות, וכל מעלה ומעלה היו בו כדי לזון את כל העולם כולו. אמר רבי ישמעאל לרבי, ואמרי לה לרבי ישמעאל בר יוסי, הני למן לך ולחברך ולחברותך.

דברים כו ג

ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלהיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבתינו לתת לנו

רש"י דברים כו ג

אשר יהיה בימים ההם, אין לך אלא כהן שבימיך, כמו שהוא

כתובות קה ב

כל המביא דורון לתלמיד חכם, כאילו מקריב בכורים.

מגילה לא ב

תניא, רבי שמעון בן אלעזר אומר עזרא תיקן להן לישראל שיהו קורין קללות שבתורת כהנים קודם עצרת, ושבמשנה תורה קודם ראש השנה. מאי טעמא אמר אביי ואיתימא ריש לקיש כדי שתכלה השנה וקללותיה.