מקורות
שני שעירי יום הכיפורים מצותן שיהיו שניהם שווין במראה ובקומה ובדמים ובלקיחתן כאחד:
אלקינו ואלקי אבותינו, מחל לעוונותינו ביום הכיפורים הזה. מחה והעבר פשעינו וחטאתינו מנגד עיניך וכו כי אתה סלחן לישראל, ומחלן לשבטי ישורון, בכל דור ודור, ומבלעדיך אין לנו מלך מוחל וסולח. ברוך אתה ה', מלך מוחל וסולח לעוונותינו
אלקינו ואלקי אבותינו, מלוך על כל העולם כולו בכבודך, והנשא על כל הארץ ביקרך וכו והנשא, והופע בהדר גאון עוזך, וידע כי פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו וכו כי אתה אלקים אמת ודברך אמת וקיים לעד, ממש כמו בר"ה. ואת זה מסיימים: ברוך אתה ה', מלך מוחל וסולח
ודברך מלכנו אמת וקיים לעד.
והתניא אמרו עליו על רבי אלעזר בן דורדיא וכו אמרה כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה הלך וישב בין שני הרים אמר הרים וגבעות בקשו עלי רחמים אמרו לו עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו וכו אמר שמים וארץ בקשו עלי רחמים וכו אמר אין הדבר תלוי אלא בי הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו יצאה בת קול ואמרה רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא:
באשר דבר מלך שלטון ומי יאמר לו מה תעשה:
ה' אלהינו ה' אחד – ה' שהוא אלהינו עתה ולא אלהי העובדי כוכבים הוא עתיד להיות ה' אחד שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ונאמר ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד:
גלמי ראו עיניך ועל ספרך כולם יכתבו ימים יצרו ולו אחד בהם: