מקורות

רמב"ם תשובה ב ז

יום הכפורים הוא זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה לישראל, לפיכך חייבים הכל לעשות תשובה ולהתודות ביום הכפורים.

מחזור תפילת נעילה

אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך כי מי יאמר לך מה תפעל ואם יצדק מה יתן לך. ותתן לנו ד' א-לקינו באהבה את יום הכפורים הזה קץ מחילה וסליחה על כל עוונותינו למען נחדל מעושק ידינו ונשוב אליך לעשות חקי רצונך בלבב שלם וכו'

שערי תשובה שער ד יז

ועל זה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (יומא פו, א): כי על כריתות ומיתות בית דין תשובה ויום הכיפורים תולים ויסורים ממרקים, יש שאלה: והלא כתוב (ויקרא טז, ל): "מכל חטאתכם לפני ה' תטהרו"? והתשובה בזה, כי מה שנאמר "לפני ה' תטהרו" מצות עשה על התשובה, שנחפש דרכינו ונחקורה ונשובה אל ה' ביום הכפורים. ואף על פי שנתחייבנו על זה בכל עת – החיוב נוסף ביום הכפורים, והטהרה אשר בידינו היא התשובה ותיקון המעשים, אבל מה שכתוב (שם): "כי ביום הזה יכפר עליהם לטהר אתכם" – שהוא אמור על הטהרה, שהשם יתברך מטהר אותנו מן העון ומכפר עלינו כפרה שלמה ביום הכפורים בלא יסורים, זה נאמר על מצות לא תעשה, אבל על כריתות ומיתות בית דין תשובה ויום הכפורים תולים ויסורים ממרקים.

ויקרא רבה אמור כט ד

ר' יהושע פתח (תהלים פט) אשרי העם יודעי תרועה ה' באור פניך יהלכון ר' אבהו פתר קרא בחמשה זקנים שהם נכנסים לעבר את השנה מה הקדוש ברוך הוא עושה מניח סנקליטיא שלו מלמעלן ויורד ומצמצם שכינתו ביניהם מלמטן.

הגר"א

ושנת החמה יתרה על שנת הלבנה עשרה ימים. ואלו הם עשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכפורים-ימי העיבור.ולכן הםנחשבים לשנה שעברהכמו שאמרו אדם שארע לו קרי או אונס קודם יום הכפורים נידון לשעבר. לאחר יוה"כ נידון להבא.

רש"י ברכות יב ב

המלך הקדוש – לפי שבימים הללו הוא מראה מלכותו לשפוט את העולם.

תהלים פא

תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו : כי חק לישראל הוא משפט לא-לקי יעקב:

ראש השנה ח א

באחד בתשרי ראש השנה לשנים למאי הלכתא וכו' רב נחמן בר יצחק אמר לדין דכתיב מראשית השנה ועד אחרית שנה מראשית השנה נידון מה יהא בסופה ממאי דתשרי הוא דכתיב תקעו בחדש שופר בכסה ליום חגנו איזהו חג שהחדש מתכסה בו הוי אומר זה ראש השנה וכתיב כי חק לישראל הוא משפט לא-לקי יעקב.

בראשית רבה ויחי צו א

ויחי יעקב בארץ מצרים, למה פרשה זו סתומה מכל הפרשיות של תורה וכו' דבר אחר למה הוא סתומה מפני שבקש יעקב אבינו לגלות את הקץ ונסתם ממנו.

בראשית ח כב

עד כל ימי הארץ זרע וקציר וקר וחם וקיץ וחרף ויום ולילה לא ישבתו:

בראשית א א

בראשית ברא א-לקים את השמים ואת הארץ:

דברים יא

כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים הוא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק: והארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעת למטר השמים תשתה מים: ארץ אשר ד' א-לקיך דורש אותה תמיד עיני ד' א-לקיך בה מרשית השנה עד אחרית שנה:

דברים יא טז

השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם:

דברים יא יב

ארץ אשר ד' א-לקיך דורש אותה תמיד עיני ד' א-לקיך בה מרשית השנה עד אחרית שנה:

דברים ד יט

ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש ואת הירח ואת הכוכבים כל צבא השמים ונדחת והשתחוית להם ועבדתם אשר חלק ד' א-לקיך אותם לכל העמים תחת כל השמים:

ישעיה מ כו

שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה המוציא במספר צבאם לכלם בשם יקרא מרב אונים ואמיץ כח איש לא נעדר:

דניאל יב יג

ואתה לך לקץ ותנוח ותעמד לגרלך לקץ הימין:

סנהדרין צז ב

אמר רב כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומעשים טובים

ראש השנה טז א

רבי יוסי אומר אדם נידון בכל יום שנאמר ותפקדנו לבקרים רבי נתן אומר אדם נידון בכל שעה שנאמר לרגעים תבחננו

משלי כט ד

מלך במשפט יעמיד ארץ ואיש תרומות יהרסנה:

דברים יא יב

ארץ אשר ד' א-לקיך דורש אותה תמיד עיני ד' א-לקיך בה מרשית השנה עד אחרית שנה:

בראשית א ב

והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח א-לקים מרחפת על פני המים:

שבת פח א

אמר חזקיה מאי דכתיב משמים השמעת דין ארץ יראה ושקטה אם יראה למה שקטה ואם שקטה למה יראה אלא בתחילה יראה ולבסוף שקטה ולמה יראה כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב ויהי ערב ויהי בקר יום הששי ה"א יתירה למה לי מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית ואמר להם אם ישראל מקבלים התורה אתם מתקיימין ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו.

ראש השנה יא א

רבי אליעזר אומר מנין שבתשרי נולדו אבות שנאמר ויקהלו אל המלך שלמה כל איש ישראל בירח האתנים בחג ירח שנולדו בו איתני עולם מאי משמע דהאי איתן לישנא דתקיפי הוא כדכתיב איתן מושבך ואומר שמעו הרים את ריב ה' והאתנים מוסדי ארץ .

עבודה זרה נד ב

ת"ר שאלו פלוסופין את הזקנים ברומי אם אלהיכם אין רצונו בעבודת כוכבים מפני מה אינו מבטלה אמרו להם אילו לדבר שאין העולם צורך לו היו עובדין הרי הוא מבטלה הרי הן עובדין לחמה וללבנה ולכוכבים ולמזלות יאבד עולם מפני השוטים אלא עולם כמנהגו נוהג ושוטים שקלקלו עתידין ליתן את הדין .

שבת קנג א

תנן התם רבי אליעזר אומר שוב יום אחד לפני מיתתך שאלו תלמידיו את רבי אליעזר וכי אדם יודע איזהו יום ימות אמר להן וכל שכן ישוב היום שמא ימות למחר ונמצא כל ימיו בתשובה ואף שלמה אמר בחכמתו בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר אמר רבן יוחנן בן זכאי משל למלך שזימן את עבדיו לסעודה ולא קבע להם זמן פיקחין שבהן קישטו את עצמן וישבו על פתח בית המלך אמרו כלום חסר לבית המלך טיפשין שבהן הלכו למלאכתן אמרו כלום יש סעודה בלא טורח בפתאום ביקש המלך את עבדיו פיקחין שבהן נכנסו לפניו כשהן מקושטין והטיפשים נכנסו לפניו כשהן מלוכלכין שמח המלך לקראת פיקחים וכעס לקראת טיפשים אמר הללו שקישטו את עצמן לסעודה ישבו ויאכלו וישתו הללו שלא קישטו עצמן לסעודה יעמדו ויראו

תנחומא בראשית

זה ספר תולדות אדם. זהו שאמר הכתוב גלמי ראו עיניך (תהלים קלט טז), וכו' ועל ספרך כלם יכתבו , ומהו לא אחד בהם (תהלים קל"ט ט"ז) ר' אליעזר ור' יהושע, ימים יוצרו ולא אחד בהם,וכו' ר' יהושע אומר (ולא) [ולו] אחד בהם, מימים שברא הקדוש ברוך הוא בחר לו אחד מהם, ואיזה הוא זה יום הכפורים, שנאמר הלא זה צום אבחרהו (ישעיה נח ו).