מקורות

מלכים א ח

ויעמד שלמה לפני מזבח יהוה נגד כל קהל ישראל ויפרש כפיו השמים ויאמר יהוה אלהי ישראל אין כמוך אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת שמר הברית והחסד לעבדיך ההלכים לפניך בכל לבם: ועתה אלוקי ישראל יאמן נא דברך אשר דיברת לעבדך דוד אבי: ופנית אל תפילת עבדך ואל תחנתו יהוה אלהי לשמע אל הרנה ואל התפלה אשר עבדך מתפלל אליך היום: להיות עינך פתחת אל הבית הזה לילה ויום אל המקום אשר אמרת יהיה שמי שם לשמע אל התפלה אשר יתפלל עבדך אל המקום הזה: ושמעת אל תחנת עבדך ועמך ישראל אשר יתפללו אל המקום הזה וגו בהנגף עמך ישראל לפני אויב אשר יחטאו לך ושבו אליך והודו את שמך והתפללו והתחננו אליך בבית הזה: ואתה תשמע השמים וסלחת לחטאת עמך ישראל והשבתם אל האדמה אשר נתת לאבותם: בהעצר שמים ולא יהיה מטר כי יחטאו לך והתפללו אל המקום הזה והודו את שמך ומחטאתם ישובון כי תענם: ואתה תשמע השמים וסלחת לחטאת עבדך ועמך ישראל וגו' רעב כי יהיה בארץ דבר כי יהיה שדפון ירקון ארבה חסיל כי יהיה כי יצר לו איבו בארץ שעריו כל נגע כל מחלה: כל תפלה כל תחנה אשר תהיה לכל האדם לכל עמך ישראל אשר ידעון איש נגע לבבו ופרש כפיו אל הבית הזה: ואתה תשמע השמים מכון שבתך וסלחת ועשית ונתת לאיש ככל דרכיו אשר תדע את לבבו וגו'

רמב"ם ספר העשה ה

והמצוה החמישית היא שציונו לעובדו יתעלה וכבר נכפל צווי זה פעמים אמר ועבדתם את ה' אלהיכם ואמר ואותו תעבודו ואמר ואותו תעבוד ואמר ולעבדו, ואע"פ שזה הצווי הוא ג"כ מהציוויים הכוללים הנה יש בו יחוד שהוא צוה בתפילה, ולשון ספרי ולעבדו זו תפלה וכו' ואמרו עבדוהו בתורתו עבדהו במקדשו, כלומר ללכת לשם להתפלל בו ונגדו כמו שבאר שלמה המלך עליו השלום.

רמב"ן בהשגות עשה ה

אלא ודאי כל ענין התפילה אינו חובה כלל אלא הוא ממידת חסד הבורא ששומע ועונה בכל קראנו אליו, ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם מצות עשה שתהיה כל עבודתינו לאל יתברך בכל לבבנו כלומר בכוונה רצויה וכו' ומה שדרשו בספרי ולעובדו זו תפילה וכו' או לומר שמכלל העבודה שנלמד תורה ושנתפלל אליו ושנתפלל אליו בעת הצרות ותהיינה עינינו אליו כעיני עבדים אל יד אדוניהם, וזה כענין הכתוב וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות ונזכרתם לפני ה' אלוקיכם, והיא מצוה על כל צרה וצרה שתבוא על הציבור לצעוק לפניו בתפילה ובתרועה והוא הענין שבאר שלמה ע"ה כמו שכתוב בהעצר השמים ולא יהיה מטר וכתיב רעב כי יהיה דבר כי יהיה שדפון ירקון ארבה חסיל כי יהיה כי יצר לו אויבו בארץ שעריו כל נגע כל מחלה כל תפילה כל תחינה אשר יהיה לכל האדם לכל עמך ישראל אשר ידעו איש נגע לבבו ופרש כפיו אל הבית הזה.

בראשית כח

ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשתיו וישכב במקןם ההוא. ויקץ יעקב משנתו ויאמר מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלהים וזה שער השמים.

רש"י אבות ב ט

אחד הלוה מן האדם כאילו לוה מן המקום וכו' המקום הוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו וכה"א ומתחת זרועות עולם אבל העולם לא יכילנו שנאמר השמים ושמי השמים לא יכלכלוך.

ברכות כו ב

איתמר רבי יוסי ברבי חנינא אמר תפלות אבות תקנום רבי יהושע בן לוי אמר תפלות כנגד תמידין תקנום. תניא כותיה דרבי יוסי בן חנינא אברהם תיקן תפילת שחרית שנאמר וישכם אברהם בבוקר אל המקום אשר עמד שם ואין עמידה אלא תפילה וכו' יצחק תיקן תפילת מנחה שנאמר ויצא יצחק לשוח בשדה ואין שיחה אלא תפילה וכו' יעקב תיקן תפילת ערבית שנאמר ויפגע במקום וילן שם ואין פגיעה אלא תפילה.

ברכות יב א

אמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב כל שלא אמר אמת ויציב שחרית ואמת ואמונה ערבית לא יצא ידי חובתו שנאמר להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות.