מקורות

רמב"ם איגרת תימן

ואתם אחינו שהשם ירטנו ברוב עונינו עם זאת האומה ר״ל אומת ישמעאל המדכה לצעירנו ולהוציא דמים מדתם להרע לנו ולמאוס אותנו כמו שיעדנו השם ואויבינו פלילים ולא עמד כלל על ישראל אומה מרעה לישראל ממנה ולא מי שהפליג להשפילנו ולהפחיתנו כמותם עד שדוד מלך ישראל כשהראה לו ברוח הקדש על הרעות אשר יעברו על ישראל ולא צעק ולא בקש תשועה כי אם על לשון ממלכת אומת ישמעאל אמר אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קדר והשתכלו איך יחד קדר מתוך בני ישמעאל כי המשגע הוא אמנם מבני קדר כמו שנודע מיחוסו ועוד דניאל לא ספר כניעתנו ופחיתותנו רק עם מלכות ישמעאל מהרה יכנע אמן. והוא אמרו עליו ויפל ארצה מן הצבא ומן השמים וירמסם. ואנחנו עם היותנו סובלים מהכנעם ושקרותם ופחזותם מה שאין ביכולת האדם לסבלו ושבנו כמו שאמר הנביא ואני כחרש לא אשמע וגו׳ וכמו שהוכיחונו החז"ל שנסבול שקרי הישמעאלים וכזבם ושנשמע ונדום ושמו הערתם על זה משמות בניו ומשמע ודומה ומשא, שמע סבול ודום, וכבר הרגלנו עצמינו גדולים וקטנים לסבול הכנעתם כמו שצוח ישעיה ואמר גוי נתתי למכים ולחיי למורטים. ועם זה מחוזק רעתם והתפרצם בכל עת, וכל אשר נסבול מהם כדי לעמוד עמהם בשלום ולא יעוררו עלינו מלחמה וחרב כמו שאמר דוד אני שלום וכי אדבר המה למלחמה וכ׳ש כשנעורר כח ונתפאר להם במלוכה בשטות וכזב אז נמסור עצמינו למות

תרגום יונתן בראשית כה יד

וצמיתא ושתוקא וסוברא

מהר"ל נר מצווה

ויש בני אדם שואלים, והיכן רמז מלכות ישמעאל שהיא מלכות רבתא ותקיפא. ותשובת שאלה זאת מה שלא זכר מלכות ישמעאל, כי לא יחשב הכתוב רק המלכות שקבלו מלכות קדישין עליונים, שירשו מלכות ישראל וכוחם, והם אלו ארבע מלכויות, ואם לא שבטל מלכות ישראל לא הגיע להם המלכות. אבל מלכות ישמעאל לא ירש כוחו מן מלכות ישראל, כי כוחו ותוקפו נתן לו השם יתברך בפני עצמו בשביל שהיה מזרע אברהם, והשם יתברך אמר (בראשית יז, כ) ולישמעאל שמעתיך. והנה נתן השם יתברך כוח ותוקף לישמעאל בפני עצמו, ומזה אין מדבר כאשר מזכיר אלו ארבע מלכויות, רק אשר ירשו כוח ותוקפם של ישראל ובסוף יחזרו הם המלכות לישראל

בראשית כא יב

ויאמר אלהים אל אברהם אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקלה כי ביצחק יקרא לך זרע

בראשית כא יג

וגם את בן האמה לגוי אשימנו כי זרעך הוא

בראשית יז יח

 ויאמר אברהם אל האלהים לו ישמעאל יחיה לפניך

בראשית יז יט

ויאמר אלהים אבל שרה אשתך ילדת לך בן וקראת את שמו יצחק והקמתי את בריתי אתו לברית עולם לזרעו אחריו

רמב"ם ביכורים ד ג

הגר מביא וקורא שנאמר לאברהם "אב המון גוים נתתיך" הרי הוא אב כל העולם כלו שנכנסין תחת כנפי שכינה

פרקי דרבי אליעזר ל

אמ' בלעם משבעים לשונות שברא הב"ה בעולמו לא שם שמו לאחד מהם אלא לישראל הואיל והשוה הב"ה שמו של ישמעאל לשמו של ישראל אוי מי יחיה בימיו שנ' אוי מי יחיה משומו אל

פרקי דרבי אליעזר ל

הנסיון התשיעי נולד ישמעאל בקשת ונתרבה בקשת שנ' ויהי אלהים את הנער ויגדל ונטל קשת וחצים והיה יורה אחר הפנות וראה את יצחק יושב לבדו וירה חץ להרגו וראה זה הדבר שרה והגיד לאברהם ואמרה לו כזה וכזה עשה ישמעאל ליצחק אלא עמוד וכתוב ליצחק כל מה שנשבע הב"ה לך ולזרעך שאין בן האמה יורש עם בני עם יצחק שנ' ותאמר לאברהם גרש את האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק יהודה בן תימא אומר אמ' שרה לאברהם כתוב גט גרושין לאמה ושלח את האמה הזאת מעלי ומעל יצחק בני מן העולם הזה ומן העולם הבא ומכל הרעות שבאו על אברהם הרע בעיניו הדבר הזה מאד ר' יהודה אומ' נגלה הב"ה עליו אמ' לו אברהם אין אתה יודע שהיית לך שרה ראויה לאשה ממעי אמה והיא חברתך ואשת בריתך לא נקראת שרה שפחה אלא אשתך לא נקראת הגר אשתך אלא שפחתך כל מה שדברה שרה באמת הגידה אל ירע בעיניך השכים אברהם וכתב גט גירושין ונתן להגר ושלח אותה ואת בנה מעליו ומעל יצחק בנו מהעולם הזה ומהעולם הבא שנ' וישכם אברהם בבקר ויקח וכו' וישלחהו בגט גירושין ולקח בגד אחד וקשר במתניה כדי שיהא שוטף אחריה לידע שהיא שפחה ולא עוד אלא שעמד אברהם אבינו לראות את ישמעאל בנו ולראות את הדרך שהלכו בה ובזכות אברהם לא חסרו המים מן החמת וכיון שהגיע לפתח המדבר התחילה תועה אחרי ע"ז של בית אביה ומיד חסרו המים מן החמת שנ' ותלך ותתע וכו' בן שבע עשרה שנה הלך ישמעאל מבית אביו ויצחק מבן ארבעים שנה כשלקח רבקה ובזכות אברהם לא חסרו המים מן החמת וכיון שהגיע לפתח המדבר התחילה תועה אחר ע"ז של בית אביה חסרו במים מן החמת כמו שאמ' לעיל ועייפה נפשו של ישמעאל בצמא והלך והשליך את עצמו תחת חרולי המדבר להיות חרשן עליו ואמ' אלהי אברהם אבי יש לפניך תוצאות מים קח את נפשי ממני ואל אמות בצמא ויעתר לו שנ' כי שמע אלהים את קול הנער באשר הוא שם ושם נפתחו להם הבאר שנבראת בין השמשות והלכו ושתו ומלאו את החמת מים שנ' ויפתח אלהים את עיניה ושם הניחו הבאר ומשם נשאו את רגליהם והלכו אל המדבר כלו עד שהגיעו למדבר פארן ומצאו שם מוצאי מים וישבו שם שנ' וישב במדבר פרן שלח ישמעאל ולקח לו אשה מבנות מואב לאחר שלש שנים הלך אברהם לראות את ישמעאל בנו ונשבע לשרה שלא ירד מעל הגמל במקום שישמעאל שרוי תמן והגיע לשם בחצי היום ומצא שם את אשתו של ישמעאל אמ' לה היכן הוא ישמעאל אמרה לו הלך הוא ואמו להביא פירות ותמרים מן המדבר אמ' לה תני לי מעט לחם ומים כי עייפה נפשי מדרך המדבר אמרה לו אין לי לחם ולא מים אמ' לה כשיבא ישמעאל הגידי לו את הדברים הללו וב"ן חכ"ם כחצ"י חכ"ם ואמרי לו זקן אחד מארץ כנען בא לראותך ואמ' חלף מפתן ביתך שאינה טובה לך וכשבא ישמעאל מן המדבר הגידה לו את הדברים הללו ובן חכם כחצי חכם והבין ישמעאל ושלחה אמו ולקחה לו אשה מבית אביה ופטימה שמה ועוד אחר שלש שנים הלך אברהם לראות את ישמעאל בנו ונשבע לשרה כפעם ראשונה שאינו יורד מן הגמל במקום שישמעאל שרוי שם והגיע לשם בחצי היום ומצא שם אשתו של ישמעאל ואמ' לה היכן הוא ישמעאל אמרה לו הוא ואמו הלכו לרעות את הגמלים במדבר אמ' לה תני לי מעט לחם ומים כי עייפה נפשי מדרך המדבר והוציאה לחם ומים ונתנה לו עמד אברהם והיה מתפלל לפני הב"ה על בנו ונתמלא ביתו של ישמעאל מכל טוב ממין הברכות וכשבא ישמעאל הגידה לו את הדבר וידע ישמעאל שעד עכשו רחמי אביו עליו כרחם אב על בנים

סנהדרין מד א

חטא ישראל (יהשוע ז יא) אמר רבי אבא בר זבדא אע"פשחטא ישראל הוא

במדבר כד כג

וישא משלו ויאמר אוי מי יחיה משמו אל

תהלים קכד

שיר המעלות לדוד לולי ה' שהיה לנו יאמר נא ישראל לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם אזי חיים בלעונו בחרות אפם בנו אזי המים שטפונו נחלה עבר על נפשנו אזי עבר על נפשנו המים הזידונים ברוך ה' שלא נתננו טרף לשניהם נפשנו כצפור נמלטה מפח יוקשים הפח נשבר ואנחנו נמלטנו עזרנו בשם ה' עשה שמים וארץ

רבי חיים ויטל עץ הדעת טוב

כבר ידעת כי הגלויות אינן אלא ד', בבל ומדי ויון ואדום. אבל עוד עתידין ישראל להיות באחרית הימים בגלות ישמעאל כנזכר בפרקי דרבי אליעזר ובמדרשי רז"ל ובספר הזוהר סוף פ' לך לך ובענין משא דומה וכו'. ושם בפרשת לך לך אמר כי ישמעאל להיותו בן אברהם ונימול נקרא פרא אדם ולא אדם גמור מפני שמל ולא פרע. אבל שאר ד' גלויות הן משולות אל החיות כנזכר בספר דניאל. והנה דוד ע"ה נתנבא ברוח הקודש במזמור זה כל מה שישראל עתידין להיות בגלות הנזכר. והנה בהיות ישראל בגלויות הד' הם עתידין לומר לולי ה' שהיה לנו נא. כלומר עתה בד' הגלויות אלו היינו אובדין לגמרי כמ"ש אח"כ אזי חיים בלעונו וכו' וסרס את המקרא כאילו אמר יאמר ישראל לולי ה' שהיה לנו נא. ר"ל עתה באלו הד' מלכויות. אבל עוד יש גלות חמישי אחרון לכולם וקשה מכולם. והוא גלות ישמעאל הנקרא פרא אדם כנ"ל ואינו נמשל אל החיות. ואז יאמרו ישראל באופן אחר. והוא לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם. כי להיותו אדם לסיבת היותו בן אברהם ויש לו זכות אבות כמו שמצינו שאמר לו ישמעאל יחיה לפניך, וגם יש לו זכות המילה. כי גם לסיבה זו נקרא אדם ולכן גלותו תקיפה משאר ד' מלכויות. וכמ"ש רז"ל כי לכן נקרא ישמעאל על שעתידין ישראל לצעוק צעקות גדולות בימי גלותו ואז ישמעם אל ויענם. ולפי ששאר האומות תמיד היתה בהם ממשלה על שאר אומות ולא כן ישמעאל שתמיד היו ערביים שוכני אהלים ומדברות ואין להם עסק עם זולתם. אלא נמשלו ללסטים היוצאים ומקפחים בני אדם וחוזרין לאהליהם וכמ"ש והוא יהיה פרא אדם ידו בכל וכו' ואח"כ עתידין למלוך על העולם ועל ישראל…משא"כ בגלות ישמעאל שעתידין להצר לישראל צרות קשות ומשונות לא נראו כמותם כנ"ל בשם רז"ל שלכן נקרא שמו ישמעאל . וא"כ אנחנו לא נדע מה נעשה . ואין לנו תקווה אחרת זולתי שנבטח בשמו הגדול יתברך שיושיענו מידם. וז"ש עזרנו בשם ה' וכו', כלמר סיבת ביטחוננו בו ית' הוא לפי שהוא עשה את השמים ואת הארץ. ונודע כי לא בראם אלא בשביל ישראל שנקראו ראשית שיקיימו את התורה כמ"ש רז"ל על בראשית ברא וכו' בשביל התורה שהנקראת ראשית ובשביל ישראל שנקראו ראשית .וכמ"ש אם לא בריתי יומם ולילה חוקת שמים וכו' וא"כ מוכרח הוא שיעזרנו מידם ויגאלנו גאולה שלימה העתידה במהרה בימינו כדי שיהיה קיום לשמים ולארץ כנזכר

פרקי דרבי אליעזר לב

ששה נקראו בשמותן עד שלא נולדו ואלו הן…וישמעאל…ישמעאל מנין שנאמר וקראת שמו ישמעאל ולמה נקרא שמו ישמעאל שעתיד הקב״ה לשמוע נאקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים לפיכך נקרא שמו ישמעאל שנאמר ישמע אל ויענם

פרקי דרבי אליעזר ל

ר' ישמעאל אומ' חמשה עשר דברים עתידין בני ישראל לעשות בארץ באחרית הימים ואלו הן ימודו הארץ בחבלים ויעשו בית הקברות למרבץ צאן אשפתות ומדדו בהן ומהן על ראשי ההרים וירבה השקר ויגנז האמת וירחק חק מישראל ותרבה עונות בישראל שני תולעת כצמר ויקמל הנייר והקולמוס ויפסל סלע מלכות ויבנו ההרים הערים החרבות ויפנו הדרכים ויטעו גנות ופרדסים ויגדרו פרוצות חומות בית המקדש ויבנו בניין בהיכל ושני אחים יעמדו אליהם נשיאים בגופן ובימיהן יעמד צמח בן דוד