מקורות

משלי ל ח

ראש ועשר אל תתן לי הטריפני לחם חקי

שמות לב טז

והלחת מעשה אלקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלחת

ירמיהו יז א

חטאת יהודה כתובה בעט ברזל בצפרן שמיר חרושה על לוח לבם ולקרנות מזבחותיכם

אבות ו ב

ואומר והלוחות מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלקים הוא חרות על הלוחות אל תקרא חרות אלא חירות שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה

קהלת רבה א ד ג

מחצתי ואני ארפא… הכיתי אין כתיב כאן אלא מחצתי מחיצה שעשיתי בין העליונים לתחתונים שהעליונים קיימין והתחתונים מתים בעולם הזה, אבל לעתיד לבא אין מיתה כל עיקר, שנא' (ישעיה כ"ה) בלע המות לנצח, א"ר אבא אף אותה מחיצה אני חוזר ומרפא אותה מחצתי מחיצתי אני ארפא

ספר החינוך קעג

ובטעם המים שיטהרו כל טמא, אחשוב על צד הפשט כי הענין הוא כדי שיראה האדם את עצמו אחר הטבילה כאילו נברא באותה שעה, כמו שהיה העולם כולו מים טרם היות בו אדם, וכמו שכתוב [בראשית א', ב'] ורוח אלקים מרחפת על פני המים, ויתן אל לבו בדמיון כי כמו שנתחדש בגופו יחדש גם כן פעולותיו לטוב, ויכשיר מעשיו, וידקדק בדרכי השם ברוך הוא

ראש השנה לא א

בשלישי היו אומרים אלקים נצב בעדת ק-ל, על שם שגילה ארץ בחכמתו והכין תבל לעדתו,

משנה קנים ג ו

כשהוא חי קולו אחד וכשהוא מת קולו שבעה כיצד קולו שבעה שתי קרניו שתי חצוצרות שתי שוקיו שני חלילין עורו לתוף מעיו לנבלים בני מעיו לכינורות ויש אומרים אף צמרו לתכלת

חולין עג ב

אמר רב יצחק בר יוסף אמר רבי יוחנן הכל מודים שמיתה עושה ניפול

רש"י בראשית ב ו

ואד יעלה – לענין ברייתו של אדם העלה התהום והשקה עננים לשרות העפר ונברא אדם כגבל זה שנותן מים ואח"כ לש את העיסה אף כאן והשקה ואח"כ וייצר

בבא בתרא י א

וזו שאלה שאל טורנוסרופוס הרשע את ר"ע אם אלקיכם אוהב עניים הוא, מפני מה אינו מפרנסם, א"ל כדי שניצול אנו בהן מדינה של גיהנם.

מורה נבוכים ג נג

ומלת 'צדקה' היא נגזרת מ'צדק', והוא היושר, והיושר הוא – להגיע כל בעל חוק לחוקו ולתת לכל נמצא מן הנמצאות כפי הראוי לו. ולפי הענין הראשון לא יקראו בספרי הנבואה החוקים שאתה חייב בהם לזולתך, כשתשלמם, 'צדקה' – כי כשתפרע לשכיר שכרו או תפרע חובך – לא יקרא זה 'צדקה'. אבל החוקים הראויים עליך לזולתך מפני מעלת המדות, כרפואת מחץ כל מחוץ, יקרא 'צדקה' – ומפני זה אמר בהשבת המשכון, "ולך תהיה צדקה" – כי כשתלך בדרך מעלות המדות כבר עשית צדק לנפשך המשכלת, כי שילמת לה חוקה. ומפני הקרא כל מעלת מדות 'צדקה' – אמר, ,והאמין בה', ויחשבה לו צדקה" – רצוני לומר, מעלת האמונה; וכן אמרו ע"ה, "וצדקה תהיה לנו – כי נשמור לעשות וגו'

רמב"ם פרה אדומה ג ד

וכן היו מצניעין מאפר כל פרה ופרה ששורפין בחיל, ותשע פרות אדומות נעשו משנצטוו במצוה זו עד שחרב הבית בשנייה, ראשונה עשה משה רבינו, שנייה עשה עזרא, ושבע מעזרא עד חורבן הבית, והעשירית יעשה המלך המשיח מהרה יגלה אכי"ר.

קהלת ז כג

כל זה נסיתי בחכמה אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני

שבת פג ב

אמר ריש לקיש אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל

רמב"ם הל' תלמוד תורה ג יב

אין דברי תורה מתקיימין במי שמרפה עצמו עליהן ולא באלו שלומדין מתוך עידון ומתוך אכילה ושתיה אלא במי שממית עצמו עליהן ומצער גופו תמיד ולא יתן שינה לעיניו ולעפעפיו תנומה אמרו חכמים דרך רמז זאת התורה אדם כי ימות באהל אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו באהלי החכמים וכן אמר שלמה בחכמתו התרפית ביום צרה צר כחכה ועוד אמר אף חכמתי עמדה לי חכמה שלמדתי באף היא עמדה לי