מקורות
כי דרכתי לי יהודה קשת מלאתי אפרים ועוררתי בניך ציון על בניך יון ושמתיך כחרב גבור
ת"ר שלש קולות הולכין מסוף העולם ועד סופו ואלו הן קול גלגל חמה וקול המונה של רומי וקול נשמה בשעה שיוצאה מן הגוף
כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה' וצדקתם מאתי נאם ה'
יג אם תשיב משבת רגלך עשות חפציך ביום קדשי וקראת לשבת ענג לקדוש ה' מכבד וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר יד אז תתענג על ה' והרכבתיך על במותי [במתי] ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דבר
יח מי אל כמוך נשא עון ועבר על פשע לשארית נחלתו לא החזיק לעד אפו כי חפץ חסד הוא יט ישוב ירחמנו יכבש עונתינו ותשליך במצלות ים כל חטאותם כ תתן אמת ליעקב חסד לאברהם אשר נשבעת לאבתינו מימי קדם
הזוחלין כמעיין אמר שהמימות הנוזלים מן המעין בנהרות הגדולים והנחלים משפטן ומשפט המעיין אחד
ולבי ער. זה הקדוש ברוך הוא, כענין שנאמר (תהלים עג, כו) צור לבבי וחלקי אלהים לעולם.
בבית שני, כשמלכי יון גזרו גזרות על ישראל, ובטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות; ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטמאו הטהרות; וצר להם לישראל מאד מפניהם, ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם אלהי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים, והרגום, והושיעו ישראל מידם; והעמידו מלך מן הכהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנים, עד החורבן השני
בחרבי ובקשתי – היא חכמתו ותפלתו
כי דרכתי לי יהודה – סוף שאנטיוכס יטול המלוכה מיד מלכי פרס וירעו לכם ואני אדרוך יהודה להיות לי כקשת מלחמה וילחמו באנטיוכ' בימי חשמונאים
וידעת כי ה' אלוקיך הוא האלוקים האל הנאמן שמר הברית והחסד לאהביו ולשמרי מצותו לאלף דורכלומר ושמא תאמרו הואיל ונשבע לאבותינו לתת לנו את הארץ למה נזקק עוד לשמור מצוותיו כי יעשה מה שהבטיח מכל מקום. על זאת אני משיב לכם כי אם לא תשמרו מצותיו לא תירשו את הארץ, והוא לא יעבור על שבועתו, כי זו היא מידתו, שומר וממתין הברית והחסד שנשבע לאבות לקיים מה שהבטיחן עד אלף דור לאותו דור שיהיו אוהביו ושומרי מצותיו. וזהו שאמר לפנינו ומסים את דבריו והיה עקב תשמעון וגו' ושמר ה' אלוקיך לך את הברית ואת החסד. לך ישמרנה ולא ימתין עד אלף דור:
ויעבר יהוה על פניו ויקרא ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת ז נצר חסד לאלפים נשא עון ופשע וחטאה ונקה לא ינקה פקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים
ואילו רב יהודה כי הוה שליף חד מסאנא אתי מיטרא
קשת גברים חתים ונכשלים אזרו חיל על מלכות מקדון אתנביאת ואמרת קשתת דגבראי מקדונאי יתברין ודבית חשמונאי דהוו חלשין ייתעבדן להון נסין וגבורן