מקורות
ארוממך – כנגד דליתני כפי מחשבתי שהוא מת וטעם ולא שמחת ככתוב במזמור אשרי משכיל אל דל כי דרך אחד לשניהם:
ויאמר יעקב אל אביו אנכי עשו בכרך עשיתי כאשר דברת אלי קום נא שבה ואכלה מצידי בעבור תברכני נפשך
ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אהבת את יעקב
שפתי חכמים יזרו דעת" כלומר, אף מה שיודעים מאחרים, מעטרים אותם ומיישרים דבריהם ואומרים כל דבר ודבר על אופניו, שיהיו ערבים ומתוקים לשומעם. ו"יזרו" מלשון זֵר.
וכאשר היה רוצה לירד לבבל בקש ר' חייא מרבינו הקדוש והתיר לו שיורה ואז הלך לבבל והייתה ירידתו לבבל בשנת ת"ק שנה לפיסוק הנבואה אשר הוא תחילת ממשלת אלכסנדר
כי רב אשי ורבינא הם סוף האמוראים וימת רבינא בשנת שמונה מאות ואחד עשר לשטרות כלומר מעת פיסוק הנבואה עד שנסתם התלמוד
והיה כערער בערבה ולא יראה כי יבוא טוב ושכן חררים במדבר ארץ מלחה ולא תשב
הוי גוי חטא עם כבד עון זרע מרעים בנים משחיתים עזבו את ה' נאצו את קדוש ישראל נזרו אחור
העם ההלכים בחשך ראו אור גדול ישבי בארץ צלמות אור נגה עליהם
ואני זאת בריתי אותם אמר ה' רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ה' מעתה ועד עולם
יפת אלהים ליפת יפיותו של יפת יהא באהלי שם
על כן לא יקומו רשעים במשפט זה שאמר הכתוב שפתי חכמים יזרו דעת, אלו ישראל שעשו זר לארון, שנאמר ועשית עליו זר זהב. ולב כסילים לא כן, אלו אומות העולם שנעשו זרים למקום.
שנאמר: מזמור שיר חנוכת הבית לדוד. וכי דוד בנאו והלא שלמה בנאו, שנאמר: ויבן שלמה את הבית ומה תלמוד לומר מזמור שיר חנוכת הבית לדוד אלא לפי שנתן דוד נפשו עליו לבנותו, נקרא על שמו.
שפתי חכמים יזרו דעת ולב כסילים לא כן
אלכסנדרוס מקדון שמלך י"ב שנה, עד כאן היו הנביאים מתנבאים ברוח הקדש, מכאן ואילך, הט אזנך ושמע דברי חכמים, שנאמר כי נעים כי תשמרם בבטנך
במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר ר' ירמיה זה תלמודה של בבל:
אי בעו צדיקי ברו עלמא
והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר
לעולם יעסוק אדם בתורה ומצות אף על פי שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה
עשרה מאמרות שבהן נברא העולם הי נינהו ויאמר דבראשית ט' הוו בראשית נמי מאמר הוא דכתיב בדבר ה' שמים נעשו
יודע ציד – לצוד ולרמות את אביו בפיו, ושואלו אבא היאך מעשרין את המלח ואת התבן, כסבור אביו שהוא מדקדק במצות:
א מזמור שיר חנכת הבית לדוד ב ארוממך ה' כי דליתני ולא שמחת אויבי לי
שומר פתאים ה' דלותי ולי יהושיע