מקורות
א"ר יוחנן, מאי דכתיב: מלוה ה' חונן דל? אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, כביכול, עבד לוה לאיש מלוה.
אלה תולדות השמים והארץ בהבראם ביום עשות ה' א' ארץ ושמים
ויהי אברם בן תשעים שנה ותשע שנים וירא ה' אל אברם ויאמר אליו אני אל שדי התהלך לפני והיה תמים:
ואלה תולדת יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק
אמר רב יצחק מצאתי דוד עבדי היכן מצאתיו בסדום
שמעו אלי אבירי לב הרחוקים מצדקה…כל העולם כולו ניזונין בצדקה והם ניזונין בזרוע.
וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וערלתם ערלתו את פריו שלש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל .
אדם הראשון מן הארץ ועד לרקיע …וכיון שסרח – הניח הקדוש ברוך הוא ידיו עליו ומיעטו,
אדם הראשון נברא מהול שנאמר ויברא את האדם בצלמו
א"ר יצחק אדם הראשון משוך בערלתו היה כתיב הכא כאדם עברו ברית וכתיב התם את בריתי הפר.
דתניא: שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה. אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים ובהם כמה נביאים תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר.
ומה ראו לומר רפואה בשמינית? אמר רבי אחא: מתוך שנתנה מילה בשמינית, שצריכה רפואה, לפיכך קבעוה בשמינית.
אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: תיפח עצמן של מחשבי קיצין, שהיו אומרים: כיון שהגיע את הקץ ולא בא – שוב אינו בא. אלא חכה לו, שנאמר אם יתמהמה חכה לו. שמא תאמר אנו מחכין והוא אינו מחכה – תלמוד לומר ולכן יחכה ה' לחננכם ולכן ירום לרחמכם. וכי מאחר שאנו מחכים והוא מחכה, מי מעכב? – מדת הדין מעכבת, וכי מאחר שמדת הדין מעכבת, אנו למה מחכין? – לקבל שכר, שנאמר אשרי כל חוכי לו.
מאי דכתיב ויגדל הילד ויגמל – עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק.
רמב"ם הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ב הלכה ח
והנה שלשה אנשים – אחד לבשר את שרה ואחד להפוך את סדום ואחד לרפאות את אברהם, שאין מלאך אחד עושה שתי שליחיות…ורפאל שרפא את אברהםכ הלך משם להציל את לוט וכו'.
הבו לה' בני אלים הבו לה' כבוד ועוז . הבו לה' כבוד שמו השתחוו לה' בהדרת קדש
מצאתי דוד עבדי בשמן קדשי משחתיו
כי אמרתי עולם חסד יבנה שמים תכין אמונתך בהם.
זכור הנולד בבשורת יקח נא מעט מים