מקורות

שמות יב ב

החדש הזה לכם ראש חדשים ראשון הוא לכם לחדשי השנה

ירושלמי ראש השנה א ב

שמות חדשים עלו בידם מבבל

ספר יצירה ב א

עשרים ושתים אותיות יסוד, שלש אמות ושבע כפולות וי"ב פשוטות

בראשית רבה יב ב

בהבראם – בה' בראם

תהלים עח נא

ויך כל בכור במצרים ראשית אונים באהלי חם

דברים יא י

כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים הוא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק: (יא) והארץ אשר אתם עברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעת למטר השמים תשתה מים: (יב) ארץ אשר ה' אלקיך דרש אתה תמיד עיני ה' אלקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה

יחזקאל כט ג

דבר ואמרת כה אמר ה' ה' הנני עליך פרעה מלך מצרים התנים הגדול הרבץ בתוך יאריו אשר אמר לי יארי ואני עשיתני

ספר המצוות עשה קעג

והמצוה הקע"ג היא שצונו למנות עלינו מלך מישראל יקבץ כל אומתינו וינהיגנו

בבא קמא נב א

המוכר עדר לחבירו, כיון שמסר לו משכוכית – קנה… מאי משכוכית, הכא תרגמו: קרקשתא, ר' יעקב אומר: עיזא דאזלא בריש עדרא; כדדרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא: כד רגיזרעיא על ענא, עביד לנגדא סמותא

תהלים מז ד

ידבר עמים תחתנו

רמב"ן שמות יג טז

ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם

קדושין כא ב

לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע

רבנו בחיי שמות ה כב

ודע כי עניני הגלות הזה הראשון רמז לעניני גלותנו זה האחרון שאנו עומדים בו בשעבוד ויסורין ברשות מלכות אדום, ואנו מצפין לישועת הש"י כענין שאמר דוד ע"ה על ענין הזה "נפשי לה' משומרים לבקר שומרים לבקר" (תהלים קל, ו), ממתינים וחוזרים וממתינים, ואם תתאחר הגאולה לבא הכל להוסיף לנו שכר טוב ולהטיב אותנו באחריתנו, וכדי להוסיף פורענות ועונש לאותם המשתעבדים בנו, וכשם שמצינו שנדחקה להם השעה לישראל במצרים מעת בא הגואל הראשון לפני פרעה, ואמר לו בדבר הש"י "שלח את – עמי ויחוגו לי במדבר", ואחרי זאת כבדה עליהם העבודה ונתעוררה עליהם השנאה ונתוספה ביניהם מאד על מה שהיתה, כן בגאולתנו זאת העתידה בהגלות הגואל האחרון תתעורר השנאה בין העכו"ם לישראל ויוסיפו שעבוד על שעבודם, ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה כדי להתעות את העכו"ם ולהקשות את לבם, שכן מצינו בגאולת מצרים שנגלה להם משה וחזר ונכסה מהם, וזהו שדרשו רז"ל: "ויפגעו את משה ואת אהרן" (שמות ה, כ), אחר ששה חדשים נגלה הקדוש ברוך הוא במדין ואמר לו: "לך שוב מצרימה" (שם ד, יט), בא משה ממדין ואהרן ממצרים ופגעו בהם שוטרי ישראל כשהם יוצאים מלפני פרעה. וכן דרשו במדרש חזית: "דומה דודי לצבי" (שה"ש ב, ט), מה צבי זה הוא נראה ונכסה וחוזר ונראה, כך גואל הראשון נראה להם וחזר ונכסה מהם וחזר ונראה להם. וכמה נכסה מהם, רבי תנחומא אומר ג' חדשים הדא הוא דכתיב: "ויפגעו את משה ואת אהרן", רבי יהודה ב"ר אומר לקריסין, כלומר לשון פגיעה לפרקין היא. וכן הגואל העתיד יהיה נגלה וחוזר ונכסה, שהרי גאולה זו עתידה להיות כדמיון גאולת מצרים בהרבה ענינים, וכן אמר הנביא: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" (מיכה ז, טו), וכאשר יתקרב הקץ תהיינה צרות רבות ומתחזקות והוא סימן הישועה לישראל. וכן אמרו במדרש: "כי יבא כנהר צר רוח ה' נוססה בו" (ישעיה נט, יט), אם ראית דור שצרות רבות באות עליו כנהר חכה לו, שנאמר: "כי יבא כנהר צר רוח ה' נוססה בו", וסמיך ליה: "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב נאם ה'" (ישעיה נט, כ).

ראש השנה ד א

ולרגלים. רגלים באחד בניסן הוא, בחמשה עשר בניסן הוא – אמר רב חסדא: רגל שבו ראש השנה לרגלים

קדושין כב ב

כיצד במשיכה, קורא לה והיא באה

בראשית רבה לט טז

ויקרא בשם ה' מלמד שהקריא שמו של הקדוש ברוך הוא בפי כל בריה

ברכות לה א

וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה – מעל"…רבי לוי רמי: כתיב לה' הארץ ומלואה, וכתיב: השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם! לא קשיא, כאן קודם ברכה, כאן לאחר ברכה