מקורות

בראשית טז יא

ויאמר לה מלאך ה' הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל כי שמע ה' אל עניך

בראשית יז כ

ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו במאד מאד שנים עשר נשיאם יוליד ונתתיו לגוי גדול

בראשית כח ט

וילך עשו אל ישמעאל ויקח את מחלת בת ישמעאל בן אברהם אחות נביות על נשיו לו לאשה

בראשית רבה מז כ

אמר ר' יצחק כת' כל אלה שבטי ישראל שנים עשר (בראשית מט כח) זו גבירה, וישמעאל אינו מעמיד שנים עשר, אלא אותן נשיאים היך דאת אמר נשיאים ורוח וגשם וגו' (משלי כה יד), אבל אלה מטות היך דאת אמר שבועות מטות אומר סלה (חבקוק ג ט).

משלי ל

כא תחת שלוש רגזה ארץ ותחת ארבע לא תוכל שאת כב תחת עבד כי ימלוך ונבל כי ישבע לחם כג תחת שנואה כי תבעל ושפחה כי תירש גברתה

פרקי דרבי אליעזר כח

הראה הקב"ה לאברהם אבינו בין הבתרים מלכיות מושלין ואובדין, שנאמר ויאמר אליו קחה לי עגלה משולשת וכו'. זו מלכות רביעית שהיא מלכות אדום שהיא כעגלה דשה. ועז מושלשת זו מלכות יון , שנאמר וצפיר העזים הגדיל עד מאד. ואיל משולש זו מלכות מדי ופרס. ותור אלו בני ישמעאל, לא נאמר תור זה בלשון תורה אלא בלשון ארמית תור זה השור, כשיצמיד שור זכר עם נקבה, יפתחו וישדדו את כל העמקים… אימה זו מלכיות רביעית דכתיב בה דחילה ואימתני ותקיפא (דניאל ז). חשכה זו מלכות (יון) מכחישי ה', שהחשיכה עיניהם של ישראל מכל מצוה שבתורה, גדולה זו מלכות פרס ומדי, שגדלה למכור את ישראל בחנם, נופלת זו מלכות בבל, שבידם נפלה עטרת ישראל. עליו אלו בני ישמעאל, שעליהם בן דוד יצמח, שנאמר אויביו אלביש בשת

רש"י בראשית כח ט

"על נשיו" – הוסיף רשעה על רשעתו

תהלים קלז ז

זכר ה' לבני אדום את יום ירושלם האמרים ערו ערו עד היסוד בה