מקורות

שו"ע אורח חיים תקפ ב

בשמונה בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך והיה חשך בעולם שלשה ימים; ובט' בו לא נודע איזו היא הצרה שאירע בו.

סידור התפילה סליחות עשרה בטבת

אזכרה מצוק אשר קראני. בשלש מכות בחדש הזה הכני. גדעני הניאני הכאני. אך עתה הלאני: דעכני בשמונה בו שמאלית וימנית. הלא שלשתן קבעתי תענית. ומלך יון אנסני לכתוב דת יונית. על גבי חרשו חורשים האריכו מענית:

סופרים א ז

מעשה בחמשה זקנים שכתבו לתלמי המלך את התורה יוונית, והיה אותו היום קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל, שלא הייתה התורה יכולה להתרגם כל צרכה.

תהלים לג ו

בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם.

תהלים לג ט

כי הוא אמר ויהי הוא צוה ויעמד.

ישעיהו נא טז

ואשים דברי בפיך ובצל ידי כסיתיך לנטע שמים וליסד ארץ ולאמר לציון עמי אתה.

תיקוני הזוהר סט קד א

זכאה עמא דידעין לסלקא צלותין באמירה ועובדא, ועליה אתמר ואשים דברי בפיך וגומר הא אוקמוהו אל תקרי עמי אלא עמי בשותפו, כמה דאמר ביה בדבר ה' שמים נעשו וכו' הכי אנת בשותפו עמי דבמלולך אתעבידו שמיא וארעא.

בראשית יא

ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים…ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ. וירד ה' לראת את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם. ויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החלם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שם שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אתם משם על פני כל הארץ ויחדלו לבנת העיר. על כן קרא שמה בבל כי שם בלל ה' שפת כל הארץ ומשם הפיצם ה' על פני כל הארץ.

רש''י בראשית יא א

שפה אחת – לשון הקודש.

דברים לב ח

בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם יצב גבלת עמים למספר בני ישראל.

רמב"ם קריאת שמע ב י

קורא אדם את שמע בכל לשון שיהיה מבינה, והקורא בכל לשון צריך להזהר מדברי שבוש שבאותו הלשון ומדקדק באותו הלשון כמו שמדקדק בלשון הקדש. השגת הראב"ד: אמר אברהם, אין זה מקובל על הדעת לפי שכל הלשונות פירוש הן, ומי ידקדק אחר פירושו.

נדה ל ב

דרש רבי שמלאי: למה הולד דומה במעי אמו – לפנקס שמקופל ומונח… ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו, שנאמר בהלו נרו עלי ראשי לאורו אלך חשך. ואל תתמה, שהרי אדם ישן כאן ורואה חלום באספמיא. ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים, שנאמר מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני, ואיזהו ימים שיש בהם ירחים ואין בהם שנים – הוי אומר אלו ירחי לידה. ומלמדין אותו כל התורה כולה, שנאמר ויורני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמור מצותי וחיה, ואומר בסוד אלוה עלי אהלי. מאי ואומר? וכי תימא נביא הוא דקאמר – ת"ש: בסוד אלוה עלי אהלי. וכיון שבא לאויר העולם – בא מלאך וסטרו על פיו, ומשכחו כל התורה כולה, שנאמר לפתח חטאת רובץ.

ישעיהו נב ו

לכן ידע עמי שמי לכן ביום ההוא כי אני הוא המדבר הנני.

יחזקאל לז יד

ונתתי רוחי בכם וחייתם והנחתי אתכם על אדמתכם וידעתם כי אני ה' דברתי ועשיתי נאם ה'.

ישעיהו מ ה

ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדו כי פי ה' דבר.

שמות כ יט

ויאמר ה' אל משה כה תאמר אל בני ישראל אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם.

שמות לב ד

ויקח מידם ויצר אתו בחרט ויעשהו עגל מסכה ויאמרו אלה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים.

סנהדרין סג א

מה תלמוד לומר אשר העלוך – שאיוו אלוהות הרבה.

שמואל א ג ג

ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה' אשר שם ארון אלהים.

בראשית כח כב

והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו לך.

תהלים קכב ב-ג

עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלם. ירושלם הבנויה כעיר שחברה לה יחדיו.