מקורות

ירמיהו יג יז

ואם לא תשמעוה במסתרים תבכה נפשי מפני גוה ודמע תדמע ותרד עיני דמעה כי נשבה עדר ה'

חגיגה ה ב

מקום יש לו להקדוש ברוך הוא ומסתרים שמו מאי מפני גוה אמר רב שמואל בר יצחק מפני גאוותן של ישראל שניטלה מהם ונתנה לעובדי כוכבים רב שמואל בר נחמני אמר מפני גאוותה של מלכות שמים ומי איכא בכיה קמיה הקדוש ברוך הוא והאמר רב פפא אין עציבות לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר הוד והדר לפניו עוז וחדוה במקומו לא קשיא הא בבתי גואי הא בבתי בראי ובבתי בראי לא והא כתיב ויקרא אדנות ה' צבקות ביום ההוא לבכי ולמספד ולקרחה ולחגור שק, שאני חרבן בית המקדש דאפילו מלאכי שלום בכו שנאמר הן אראלם צעקו חוצה מלאכי שלום מר יבכיון:

רש"י חגיגה ה ב

בבתי גואי – איכא, דכתיב במסתרים

שמות כב כח

מלאתך ודמעך לא תאחר

איכה א ב

בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה

סנהדרין קד ב

בכה תבכה בלילה…שכל הבוכה בלילה השומע קולו בוכה כנגדו, מעשה באשה אחת שכנתו של רבן גמליאל שמת בנה והיתה בוכה עליו בלילה שמע רבן גמליאל קולה ובכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו

סנהדרין קד ב

בכה תבכה בלילה… על עסקי לילה, שנאמר ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא…אותו…הלילה ליל תשעה באב היה, אמר להן הקב"ה לישראל: אתם בכיתם בכיה של חנם – ואני אקבע לכם בכיה לדורות

סנהדרין קד א

מפני מה לקו באל"ף בי"ת מפני שעברו על התורה שניתנה באל"ף בי"ת

סנהדרין קד ב

בשביל מה הקדים פ"א לעי"ן – בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם

מדרש תהלים כ

כשחרב בית המקדש נתן קול בבכי ויללה בעולם, שנאמר (ישעיה כב, יב) ויקרא ה' אלקים צבקות ביום ההוא לבכי ולמספד

סוטה מח א

מיום שחרב בהמ"ק – אין יום שאין בו קללה

סוטה מט א

אמר רבא: בכל יום ויום מרובה קללתו משל חבירו

ישעיהו מה טו

אכן אתה ק-ל מסתתר אלקי ישראל מושיע

סנהדרין צו ב

נפקא בת קלא ואמרה ליה: עמא קטילא קטלת, היכלא קליא קלית, קימחא טחינא טחינת.