מקורות

משנה אבות ה יט

כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו, מתלמידיו של אברהם אבינו. ושלשה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה מתלמידיו של אברהם אבינו, אין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה מתלמידיו של בלעם הרשע

בראשית יב

ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה: ואברכה מברכיך ומקללך אאר ונברכו בך כל משפחת האדמה.

סנהדרין יט ב

אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן כל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו שנאמר ואלה תולדות אהרן ומשה וכתיב ואלה שמות בני אהרן לומר לך אהרן ילד ומשה לימד לפיכך נקראו על שמו

בראשית יז ז

והקמתי את בריתי ביני ובינך ובין זרעך אחריך לדרתם ברית עולם להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך

בראשית כ

ויאמר אברהם אל שרה אשתו אחתי היא וישלח אבימלך מלך גרר ויקח את שרה: ויבא אלהים אל אבימלך בחלום הלילה ויאמר לו הנך מת על האשה אשר לקחת והוא בעלת בעל: ועתה השב אשת האיש כי נביא הוא ויתפלל בעדך וחיה ואם אינך משיב דע כי מות תמות אתה וכל אשר לך.

ישעיה נה

כי כאשר יירד הגשם והשלג מן השמים ושמה לא ישוב כי אם הרוה את הארץ והולידה והצמיחה ונתן זרע לרע ולחם לאכל: כן יהיה דברי אשר יצא מפי לא ישוב אלי ריקם כי אם עשה את שאר חפצתי והצליח אשר שלחתיו.

בראשית יא ט

על כן קרא שמה בבל כי שם בלל יהוה שפת כל הארץ ומשם הפיצם יהוה על פני כל הארץ.

בבא בתרא טז ב

רבי שמעון בר יוחאי אומר אבן טובה היתה תלויה בצוארו של אברהם אבינו שכל חולה הרואה אותו מיד מתרפא ושבעה שנפטר אברהם אבינו מן העולם תלאה הקדוש ברוך הוא בגלגל חמה

במדבר כב ו

ועתה לכה נא ארה לי את העם הזה כי עצום הוא ממני אולי אוכל נכה בו ואגרשנו מן הארץ כי ידעתי את אשר תברך מברך ואשר תאר יואר

בראשית ב ז

וייצר יהוה אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה

אונקלוס בראשית ב ז

ונפח באפוהי נשמתא דחיי והות באדם לרוח ממללא

שמות ד יב

ועתה לך ואנכי אהיה עם פיך והוריתך אשר תדבר

שיר השירים רבה ח ב

רבי ברכיה פתר קרא באברהם אבינו, אחות לנו קטנה זה אברהם שנאמר אחד היה אברהם ויירש את הארץ ואחה את כל באי העולם לפני הקדוש ברוך הוא, בר קפרא אמר כאדם שהוא מאחה הקרע.

תהילים פו ו

אני אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם: אכן כאדם תמותון וכאחד השרים תפולו.

ישעיה נא

שמעו אלי רדפי צדק מבקשי יהוה הביטו אל צור חצבתם ואל מקבת בור נקרתם: הביטו אל אברהם אביכם ואל שרה תחוללכם כי אחד קראתיו ואברכהו וארבהו.

משנה אבות ה יט

מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע, תלמידיו של אברהם אבינו אוכלין בעולם הזה ונוחלים לעולם הבא שנאמר להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם ויורדין לבאר שחת שנאמר ואתם אלהים תורידם לבאר שחת אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם ואני אבטח בך.