מקורות

אבות ה ח

כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו, מתלמידיו של אברהם אבינו. ושלשה דברים אחרים, מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה, ורוח נמוכה, ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה, מתלמידיו של בלעם הרשע. מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע. תלמידיו של אברהם אבינו, אוכלין בעולם הזה {סב} ונוחלין בעולם הבא, שנאמר (משלי ח) להנחיל אהבי יש, ואצרתיהם אמלא. אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם {סג} ויורדין לבאר שחת, שנאמר (תהלים נה) ואתה אלהים תורידם לבאר שחת, אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם, ואני אבטח בך:

במדבר כב כא

{כא}  שלישי  ויקם בלעם בבקר ויחבש את אתנו וילך עם שרי מואב: {כב} ויחר אף אלהים כי הולך הוא ויתיצב מלאך יהוה בדרך לשטן לו והוא רכב על אתנו ושני נעריו עמו:

במדבר רבה כ יד

ויעמד מלאך ה' במשעול, אמר לו הכרמים נמכרים כשועלים (במדבר כב, כד): גדר מזה וגדר מזה, אין אתה יכול לשלט בהן, שבידיהם (שמות לב, טו): לחות כתובים משני עבריהם מזה ומזה הם כתבים. (במדבר כב, כה כו):

בראשית כב ג

וישכם אברהם בבקר ויחבש את חמרו ויקח את שני נעריו אתו ואת יצחק בנו ויבקע עצי עלה ויקם וילך אל המקום אשר אמר לו האלהים:

בראשית לו לא

ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלך מלך לבני ישראל: {לב} וימלך באדום בלע בן בעור ושם עירו דנהבה: {לג} וימת בלע וימלך תחתיו יובב בן זרח מבצר …

ילקוט שמעוני במדבר כג

כתיב (להלן כד, טז) וידע דעת עליון, השתא דעת בהמתו לא ידע, דעת עליון מי ידע. מאי דעת בהמה. דאמרי ליה מאי טעמא לא רכבת אסוסיא. אמר להו שדא להו ברטיבא, אמרה ליה הלוא אנכי אתנך, לטעינה בעלמא, אשר רכבת עלי, אקראי בעלמא, מעודך עד היום וגו', ולא עוד אלא שאני עושה אתך מעשה אישות בלילה, כתיב הכא ההסכן הסכנתי וכתיב התם (מ"א א, ב) "ותהי לו סכנת",