מקורות
להנחיל אוהביי יש – פירוש, שהעולם הזה אינו שווה לעולם הבא בשני דברים: האחד – שהעולם הזה הבל וריק ואין בו ממש, כמו שכתוב בבן המלך והנזיר: "בני אדם מחליפים את היש באינו יש, ואומרים על אינו יש שהוא יש" וכו'. השני – שהעולם הזה עובר כעוף פורח, אבל עולם הבא הוא נצחי – קיים לעולם ולעולמי עולמים. וזהו: להנחיל, כלומר, שהוא נחלה לעולם; וגם יש, שהוא עולם יש, והוא ל"אוהביי".
וייצר אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה.
והעברת שופר תרועה בחדש השביעי בעשור לחדש ביום הכיפורים תעבירו שופר בכל ארצכם.
וקדשתם את שנת החמישים שנה וקראתם דרור בארץ לכל ישביה יובל הוא תהיה לכם ושבתם איש אל אחזתו ואיש אל משפחתו תשבו
א"ר שמעון, להנחיל אוהבי י"ש, מאי יש. דא רזא דיובל ושמטה. דלא מסר יתהון קב"ה לשאר עמין, אלא לעמא קדישא.
להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא
בחוסר כל וכו' רב נחמן אמר בלא דעה וכו' אמר אביי נקטינן אין עני אלא בדעה במערבא אמרי דדא ביה כולא ביה דלא דא ביה מה ביה דא קני מה חסר דא לא קני מה קני.
מאי דכתיב חרות על הלוחות רב אחא בר יעקב אמר אין כל אומה ולשון שולטת בהם שנאמר חרות אל תיקרי חרות אלא חירות
והנה מספר הימים מיום התנופה עד יום מקרא קדש כמהשנים משנות השמיטה עד היובל, והטעם בהם אחד, על כן "תספרו חמשים יום" שיספור שבע שבתות תשע וארבעים יום ויקדש יום החמשים הנבידו, כמו שאמר ביובל
וייצר – שתי יצירות יצירה לעולם הזה ויצירה לתחיית המתים אבל בבהמה שאינה עומדת לדין לא נכתב ביצירתה שני יודי"ן:
ראו כי נתן יהוה לכם השבת על כן הוא נתן לכם ביום השישי לחם יומים שבו איש תחתיו אל חצא איש ממקומו ביום השביעי.
והלחת מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלחת
א"ר שמעון, להנחיל אוהבי י"ש, מאי יש. דא רזא דיובל ושמטה. דלא מסר יתהון קב"ה לשאר עמין, אלא לעמא קדישא.
"להנחיל אוהביי יש" – פירוש, שהעולם הזה אינו שווה לעולם הבא בשני דברים: האחד – שהעולם הזה הבל וריק ואין בו ממש, כמו שכתוב בבן המלך והנזיר: "בני אדם מחליפים את היש באינו יש, ואומרים על אינו יש שהוא יש" וכו'. השני – שהעולם הזה עובר כעוף פורח, אבל עולם הבא הוא נצחי – קיים לעולם ולעולמי עולמים. וזהו: להנחיל, כלומר, שהוא נחלה לעולם; וגם יש, שהוא עולם יש, והוא ל"אוהביי".