מקורות

רמ"א אורח חיים תצג ב

מסתפרין ביום ל"ג ומרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון

ערכין יג ב

דתניא, רבי יהודה אומר: כנור של מקדש של שבעת נימין היה, שנאמר: שובע שמחות [את] פניך, אל תיקרי שובע אלא שבע; ושל ימות המשיח שמונה, שנאמר: למנצח על השמינית, על נימא שמינית; של עולם הבא עשר, שנאמר: עלי עשור ועלי נבל עלי הגיון בכנור, ואומר: הודו לה' בכנור בנבל עשור זמרו לו שירו לו שיר חדש

סנהדרין צז א

שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב

רמב"ן בראשית ב ג

ודע, כי נכלל עוד במלת "לעשות", כי ששת ימי בראשית הם כל ימות עולם, כי קיומו יהיה ששת אלפים שנה (ר"ה לא א), שלכך אמרו (ב"ר יט ח) יומו של הקדוש ברוך הוא אלף שנים. והנה בשני הימים הראשונים היה העולם כולו מים ולא נשלם בהם דבר, והם רמז לשני אלפים הראשונים שלא היה בהם קורא בשם ה', וכך אמרו (ע"ז ט א) שני אלפים תהו…. ביום השני יהי רקיע ויהי מבדיל, שבו היו מובדלין נח ובניו הצדיקים מן הרשעים שנדונו במים: ביום השלישי נראית היבשה והצמיחה ועשתה פירות, הוא האלף השלישי המתחיל בהיות אברהם בן מ"ח שנה (ב"ר סד ד), ואז החל לקרוא בשם ה'…צוה את ביתו ואת בניו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט, ועלה הענין עד שקבלו זרעו את התורה בסיני, ונבנה הבית ביום ההוא… והיום הרביעי נבראו בו המאורות, הגדול והקטן, והכוכבים, יומו ירמוז באלף הד', הוא החל כאשר נבנה בית ראשון…והנה ביום הזה לכל בני ישראל היה אור, כי מלא כבוד ה' את בית ה'…ביום החמישי שרצו המים נפש חיה, ועוף יעופף על הארץ, רמז לאלף החמישי… כי בו ימשלו האומות, ויעשה אדם כדגי הים, כרמש לא מושל בו…ואין דורש את ה'…ביום הששי בבקר "תוצא הארץ נפש חיה למינה בהמה ורמש… וחיתו ארץ למינה", והיתה בריאתה קודם זרוח השמש…ואז נברא האדם בצלם אלקים והוא זמן ממשלתו, שנאמר (שם כג) יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב, והוא האלף הששי, כי בתחלתו ימשלו בו החיות הם המלכיות אשר לא ידעו את ה', ואחרי עשיריתו כשעור הנץ החמה ליום (עיין פסחים צד א) יבא הגואל שנאמר בו (תהלים פט לז) וכסאו כשמש נגדי, זהו בן דוד הנעשה בצלם אלקים …ונראה משנוי הימים משרץ המים והעוף לחית הארץ, כי בתחלת האלף הששי תתחדש מלכות אומה שלטת ואימתני ותקיפא יתירא, ומתקרבת אל האמת יותר מן הראשונות: היום השביעי שבת, רמז לעולם הבא שכולו שבת ומנוחה לחיי העולמים. והק-ל ישמרנו בכל הימים, וישים חלקינו עם עבדיו התמימים

שבת סט ב

תניא היה מהלך בדרך או במדבר ואינו יודע אימתי שבת מונה ששה ומשמר יום אחד

שמות לג יח

ויאמר הראני נא את כבדך… (כ) ויאמר לא תוכל לראת את פני כי לא יראני האדם וחי

ראש השנה כא ב

חמשים שערי בינה נבראו בעולם, וכולן ניתנו למשה חסר אחד שנאמר ותחסרהו מעט מאלקים

רמב"ן הקדמה לתורה

ואפשר שיהיה השער הזה בידיעת הבורא יתב' שלא נמסר לנברא ואל תסתכל באמרם נבראו בעולם כי על הרוב ידבר והשער האחד לא נברא והמספר הזה רמוז בתורה בספירת העומר ובספירות היובל

קדושין ל א

לפיכך נקראו ראשונים סופרים – שהיו סופרים כל האותיות שבתורה, שהיו אומרים: וא"ו דגחון – חציין של אותיות של ס"ת, דרש דרש – חציין של תיבות, והתגלח – של פסוקים, יכרסמנה חזיר מיער – עי"ן דיער חציין של תהלים, והוא רחום יכפר עון – חציו דפסוקים

ירושלמי ברכות א ד

שמעון בר ווה בשם ר' יוחנן דודים דברי סופרים לד"ת וחביבים יותר מד"ת, כי טובים דודיך מיין

מגילה ו ב

יגעתי ומצאתי תאמן. הני מילי בדברי תורה

רש"י שיר השירים א ב

ונאמר דוגמא שלו על שם שנתן להם תורתו ודבר עמהם פנים אל פנים ואותם דודים עודם ערבים עליהם מכל שעשוע ומובטחים מאתו להופיע עוד עליהם לבאר להם סוד טעמיה ומסתר צפונותיה ומחלים פניו לקיים דברו וזהו ישקני מנשיקות פיהו

רמב"ן בבא בתרא יב א

הא דאמרי' מיום שחרב בית המקדש אף על פי שנטלה נבואה מן הנביאים מן החכמים לא נטלה… הכי קאמר אף על פי שנטלה נבואת הנביאים שהוא המראה והחזון, נבואת החכמים שהיא בדרך החכמה לא נטלה, אלא יודעים האמת ברוח הקדש שבקרבם

תהלים צ

מי יודע עז אפך וכיראתך עברתך: (יב) למנות ימינו כן הודע ונבא לבב חכמה

בבא בתרא יב א

אמר אמימר: וחכם עדיף מנביא, שנאמר: ונביא לבב חכמה, מי נתלה במי, הוי אומר: קטן נתלה בגדול

סנהדרין קו ב

הקדוש ברוך הוא ליבא בעי דכתיב וה' יראה ללבב

מכילתא דרשב"י כג כה

ולעבדו בכל לבבכם (דב' יא יג) איזו היא עבודה שבלב הוי אומר זו תפלה

משלי ד כג

מכל משמר נצר לבך כי ממנו תוצאות חיים