מקורות

שמות כ יז

ויאמר משה אל העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלהים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו:

רש"י שמות כ יז

נסות – לשון הרמה וגדולה, כמו (ישעיה סב י) הרימו נס, ארים נסי (ישעיהו מט כב), וכנס על הגבעה (ישעיהו ל, יז), שהוא זקוף:

שמות רבה א ח

ויקם מלך חדש, רבנן פתחין פתחא להאי קרא (הושע ה) בה' בגדו כי בנים זרים ילדו עתה יאכלם חודש את חלקיהם, ללמדך כשמת יוסף הפרו ברית מילה, אמרו נהיה כמצרים, מכאן אתה למד שמשה מלן ביציאתן ממצרים, וכיון שעשו כן הפך הקדוש ברוך הוא האהבה שהיו המצריים אוהבין אותן לשנאה, שנאמר (תהלים קה) הפך לבם לשנוא עמו

שיר השירים ב ד

הביאני אל בית היין ודגלו עלי אהבה:

דברים לג

וליוסף אמר מברכת ה' ארצו ממגד שמים מטל ומתהום רבצת תחת: וממגד תבואת שמש וממגד גרש ירחים: ומראש הררי קדם וממגד גבעות עולם: וממגד ארץ ומלאה ורצון שכני סנה תבואתה לראש יוסף ולקדקד נזיר אחיו:

רש"י דברים לג טז

רצון שכני סנה – כמו שוכן סנה ותהא ארצו מבורכת מרצונו ונחת רוחו של הקדוש ברוך הוא הנגלה עלי תחלה בסנה:

זבחים קיח ב

רבי אבהו אמר אמר קרא בן פרת יוסף בן פרת עלי עין עין שלא רצתה לזון וליהנות מדבר שאינו שלו תזכה ותאכל כמלא עיניה רבי יוסי ברבי חנינא אמר ורצון שוכני סנה עין שלא רצתה ליהנות מדבר שאינו שלו תזכה ותאכל בין השנואין

רש"י זבחים קיח ב

בין השנואים – שילה קדשיו נאכלין אף בגבולי שאר שבטים ששנאוהו.

שמות רבה ב

מה הסנה הזה עושין אותו גדר לגינה – כך ישראל גדר לעולם. מה הסנה עושה קוצין ועושה וורדין – כך ישראל יש בהם צדיקים ורשעים. אמר ר' פנחס בר חמא: מה הסנה הזה כשאדם מכניס ידו בתוכו אינו מרגיש וכשמוציאה מוציאה מסרטת, כך כשירדו ישראל למצרים לא הכיר בהם בריה, כשיצאו: באתת ובמופתים ובמלחמה (דברים ד). ר' יהודה בר' שלום אומר: מה סנה הזה, עוף מכניס לתוכו ואינו מרגיש וכשהוא יוצא כנפיו מתמרטות – כך כשירד אברהם למצרים לא הכיר בו בריה, וכשיצא – וינגע ה' את פרעה (בראשית יב).

ישעיה סו

שמעו דבר ה' החרדים אל דברו אמרו אחיכם שנאיכם מנדיכם למען שמי יכבד ה' ונראה בשמחתכם והם יבשו וכו': כי הנה ה' באש יבוא וכסופה מרכבתיו להשיב בחמה אפו וגערתו בלהבי אש: כי באש ה' נשפט ובחרבו את כל בשר ורבו חללי ה': המתקדשים והמטהרים אל הגנות אחר אחד אחת בתוך אכלי בשר וכו' והיה מדי חדש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחות לפני אמר ה': ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי כי תולעתם לא תמות ואשם לא תכבה והיו דראון לכל בשר: