מקורות

איוב כח ג

קץ שם לחשך ולכל תכלית הוא חוקר אבן אופל וצלמות

בראשית א ט

ויעש אלהים את שני המארת הגדלים את המאור הגדל לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה ואת הכוכבים:

זכריה יד ז

והיה יום אחד הוא יודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור

חגיגה יב א

דאמר רבי אלעזר אדם הראשון מן הארץ עד לרקיע שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ וכיון שסרח הניח הקדוש ברוך הוא ידיו עליו ומיעטו שנאמר אחור וקדם צרתני ותשת עלי כפכה אמר רב יהודה אמר רב אדם הראשון מסוף העולם ועד סופו היה שנאמר למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים כיון שסרח הניח הקדוש ברוך הוא ידו עליו ומיעטו שנאמר ותשת עלי כפכה אי הכי קשו קראי אהדדי אידי ואידי חד שיעורא הוא.

ישעיהו מח יג

אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים קרא אני אליהם יעמדו יחדו

סידור מוסף ראש חודש

אלקינו ואלקי אבותינו, חדש עלינו את החדש הזה לטובה ולברכה לששון ו לשמחה לישועה ולנחמה לפרנסה ולכלכה לחיים טובים ולשלום למחילת חט ולסליחת עון ויהי החדש הזה סוף וקץ לכל צרותינו תחלה וראש לפדיון נפשינו.

סידור קדוש לבנה

ויהי רצון מלפניך ה' אלקי ואלקי אבותי למלאת פגימת הלבנה ולא יהיה בה שום מיעוט ויהי אור הלבנה כאור החמה וכאור שבעת ימי בראשית כמו שהיתהקודם מיעוטה שנאמר את שני המאורות הגדולים.

ערכין י ב

ראש חודש דאיקרי מועד לימא לא איקדיש בעשיית מלאכה דכתיב השיר יהיה לכם כליל התקדש חג לילה המקודש לחג טעון שירה ושאין מקודש לחג אין טעון שירה.

קהלת א י

יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא כבר היה לעלמים אשר היה מלפנינו

ראש השנה כ ב

אמר רבי זירא אמר רב נחמן עשרים וארבעה שעי מכסי סיהרא.

רש"י בראשית א א

בראשית – אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל ומה טעם פתח בבראשית משום (תהלים קי"א) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו:

תמורה טז א

אמר רב יהודה אמר רב בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך אמר לו רבי כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר לא כך כתבת בי ומשרתו יהושע בן נון נער לא ימיש מתוך האהל מיד תשש כחו של יהושע ונשתכחו ממנו שלש מאות הלכות ונולדו לו שבע מאות ספיקות ועמדו כל ישראל להרגו אמר לו הקדוש ברוך הוא לומר לך אי אפשר לך וטורדן במלחמה שנאמר ויהי אחרי מות משה עבד ה' ויאמר ה' וגו' במתניתין תנא אלף ושבע מאות קלין וחמורין וגזירות שוות ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה אמר רבי אבהו אעפ"כ החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו.