מקורות

פסחים קטז ב

בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים שנאמר והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים

יומא כ ב

תנו רבנן אלמלא גלגל חמה נשמע קול המונה של רומי ואלמלא קול המונה של רומי נשמע קול גלגל חמה תנו רבנן שלש קולות הולכין מסוף העולם ועד סופו ואלו הן קול גלגל חמה וקול המונה של רומי וקול נשמה בשעה שיוצאה מן הגוף ויש אומרים אף לידה ויש אומרים אף רידייא ובעו רבנן רחמי אנשמה בשעה שיוצאה מן הגוף ובטלוה.

תהלים יד א

למנצח לדוד אמר נבל בלבו אין אלהים השחיתו התעיבו עלילה אין עשה טוב.

סנהדרין קה א

מר רב ששת חוצפא מלכותא בלא תאגא היא דכתיב ואנכי היום רך ומשוח מלך והאנשים האלה בני צרויה קשים ממני וגו'

סנהדרין צז א

תניא רבי יהודה אומר דור שבן דוד בא בו בית הוועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן יאשם ואנשי גבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו וחכמת הסופרים תסרח ויראי חטא ימאסו ופני הדור כפני כלב והאמת נעדרת שנאמר ותהי האמת נעדרת (וסר מרע משתולל) מאי ותהי האמת נעדרת אמרי דבי רב מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה מאי וסר מרע משתולל אמרי דבי רבי שילא כל מי שסר מרע משתולל על הבריות

יואל ב כ

ואת הצפוני ארחיק מעליכם והדחתיו אל ארץ ציה ושממה את פניו אל הים הקדמני וספו אל הים האחרון ועלה באשו ותעל צחנתו כי הגדיל לעשות

סוכה נב ב

אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש

ברכות ח א

הכי אמר רב חסדא מאי דכתיב אהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב אוהב ה' שערים המצויינים בהלכה יותר מבתי כנסיות ומבתי מדרשות והיינו דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד.

רש"י ויקרא כו יז

ורדו בכם שנאיכם – שאיני מעמיד שונאים אלא מכם ובכם, שבשעה שאומות העולם עומדים על ישראל אינם מבקשים אלא מה שבגלוי, שנאמר (שופטים ו ג – ד) והיה אם זרע ישראל ועלה מדין ועמלק ובני קדם וגו' ויחנו עליהם וישחיתו את יבול הארץ, אבל בשעה שאעמיד עליכם מכם ובכם, הם מחפשים אחר המטמוניות שלכם, וכן הוא אומר (מיכה ג ג) ואשר אכלו שאר עמי ועורם מעליהם הפשיטו וגו'

זוהר חדש בראשית ח א

בראשית ברא אלהים. רבי אבא פתח ואמר ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמר. בחמשה ענינים נאמר הברית הא' הוא ברית מילה שנאמר והיתה בריתי בבשרכם לברית עולם. הב' ברית הקשת שנאמר והיתה לאות ברית. הג' ברית המלח שנאמר ברית מלח עולם. הד' ברית היסורין שנאמר אלה דברי הברית. הה' ברית הכהונה שנאמר והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהנת עולם. וקודם שנתנו הה' בריתות לא היתה הברית אלא באש שנאמר והנה תנור עשן ולפיד אש וגו' וכתיב ביום ההוא כרת ה' את אברם ברית לאמר. והאש היתה ברית בתחלה וזהו בראשית הוצא משם אש ונשאר ברית כלו' ברי"ת א"ש. ר' יוחנן אמר ברית כרותה כרת הקדוש ברוך הוא עם העולם ועל מנת שיעמוד אברהם ויתקיים העולם בזכותו שנאמר אלה תולדות השמים והארץ בהבראם באברהם. ואותה שעה שכרת עמו הברית באש עמד העולם בקיומו וזהו בראשית ברית אש ברא אלהים את השמים ואת הארץ כדי שיעמוד באותו הברית אש. והחכמה אומרת למה הביא הקדוש ברוך הוא מבול מים לעולם בתחלת דינו ולא דבר אחר אלא ראה הקדוש ברוך הוא שהעולם נברא בברית אש וראה שאם ידין העולם בדין (אחר) [אפשר] שיוכלו הרשעים לעמוד בעולם מפני אותו ברית אש כאשר נברא העולם אלא מה עשה דן את העולם [במים] בדבר הראוי לכבות את האש כדי להעביר את הרשעים מן העולם שנמשלו לאש שנא' [יחזקאל טו] מן האש יצאו והאש תאכלם ר"ל מהאש יצאו בתחלת העולם כשנברא [לכן] בתחלה אמר אמחה את האדם אשר בראתי במים שנאמר והרשעים כים נגרש לאחר כן נאמר מהאש יצאו והאש תאכלם אמר הקדוש ברוך הוא ע"כ היו נמוקים במים מכאן ואילך מהאש יצאו והאש תאכלם. וכשחטאו אחר כן דן אותם באש שנא' וה' המטיר על סדום ועל עמורה גפרית ואש ואימתי נתבסם העולם כשעמדו על הר סיני ונתמלא כלו אש שנא' וההר בוער באש עד לב השמים. ר' יצחק אמר והתורה נהיתה ברית בין השם והעולם שנמשלה באש שנ' הלא כה דברי כאש [ירמי' כג] וזהו ברית אש בראשית.